Einer til helvedbue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Einer til helvedbue?

Legg inn av Loke »

Er det noen som vet hvordan einer egentlig einer seg til bue? Har kommet over et eksemplar som er både tjukt og langt uten å være noe særlig vridd. Eineren skal ned, men er det verdt bryet å prøve den som en bue?

Thomas
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Kviljo »

Einer er fint, men lag 5 buer av askeplank først, sånn at du ikke angrer på at du (eventuelt) begynte med et så gromt emne :)

Så her er det bare å få det ned og lagre det med barken på og godt med lim på endeflatene. - og vente et år eller to :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Brage »

Min erfaring med einer er at den er vanskelig å tørke! Sprekker meget lett. Har akkurat barket en stokk som har ligget med barken på og lim i endene, men fant sprekker. Tror det kan være lurt å hogge emnene godt ut mens de er våte.

Forresten enig med Kviljo at det er lurt å gjøre noen buer i et enklere materiale først. Ask eller eik.
MartiN
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av rosa77 »

Kviljo skrev:Einer er fint, men lag 5 buer av askeplank først, sånn at du ikke angrer på at du (eventuelt) begynte med et så gromt emne :)
Begynner en å få føling for det å bygge bue da? Altså antallet fem, - da har jeg to igjen :o
rosa
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Loke »

Ja, skal det tørke så lenge har jeg jo god tid på meg. Har laget 5 til nå - 3 stk av noe hickory jeg fikk kjøpt av Oddbjørn Fritzøe i våres. De ble gode som førstebuer, men knakk da jeg forsøkte å trekke "bak øret".
De neste to er krigsbuer laget av askeplank. Den første var på #90@30". Den knakk etter ca 1000 skudd. Var ikke helt "compass" (hva er egentlig det norske ordet?) Rundjustert?

Den siste buen er #110@30". Kjempemorsom å skyte med- skyter i snitt 230m med denne - den foreløpige rekorden på 246m ble satt i går formiddag. Ser at skyteteknikken har mye å si...
Dimensjoner NTN: - 190cm. Bredde 37 mm, tykkelse 29 mm. Smalner av til 13 mm i endene. Stående årringer og mer rektangulær enn D-formet. Så godt compass som jeg tror jeg klarer med denne. Godt eineren skal tørke lenge så jeg har nok av tid til å bli bedre på tiller-delen. Trenger nok å lage flere før jeg prøver meg på den...

Med det samme jeg kommer med disse dataene på den siste buen. -Hva med en felles "BUEBASE" der man kan skrive inn litt data om buer man lager og erfaringer man gjør seg underveis? Kanskje bare samle det under en tråd? Selv har jeg sett behovet for dette når jeg har letet meg rundt på nettet etter forskjellige buer.

Thomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av nidrinr »

Einer er både pent og lukter godt :) , men det er som nevnt viktig å behandle den riktig for at den skal kunne bli et godt emne. Einer har en lei tendens til å ha en god del småkvist det lett blir sprekker rundt hvis man tørker den for fort. (Har ødelagt et par stokker på det.. :cry: )
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Loke »

Betyr det at jeg bør grovhugge et emne emne før jeg tørker det? Skal jeg da smøre inn hele emne med snekkerlim?

Thomas
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Brage »

Har hørt at man kan blande ut snekkerlimet med vann (ikke helt sikker på forholdet), og så seise inn hele emnet. Jeg smurte inn et helt breskemne engang, (etter å ha grovhogd det) og det funka (buen brakk, dog). :lol:

Ellers er vel einer, eller bresk, som vi sier heromkring, best egnet til buer med senebacking. Altså ikke helvedbue.
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av nidrinr »

Stort sett såpass med kvist i einer at det skal godt gjøres å finne et emne med "god" rygg. Kan nok som nevnt med fordel backes med noe, spesielt om man sikter på litt over barnestyrke på bua.. Er man heldig kan man nok finne einer som duger til helvedsbuer også.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Brage »

Det er også einerens gode evner til å tåle kompresjon, og dertil dårlige evne til å tåle strekk som gjør den til et yndet senebackingobjekt; i følge en gammal buemaker (Ed Scott)som er intervjuet i dette programmet:
http://www.traditionalbowhuntersjournal ... deo_i.html
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av nidrinr »

Reint bortsett fra erfaringer, er det noen som veit om hvor man kan finne teknisk data om egenskapene til einer, og gjerne forskjellen mennom kjerneved og ytterved?
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Brage »

Se TBB vol.4, s. 43 og 44

se også litt ned på denne sida:
Det er riktig nok amerikansk einer, men det er vel mulig å sammenligne?
http://juniper.oregonstate.edu/factsheet.php
MartiN
Micke D
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 09 nov 2006, 20:32
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av Micke D »

Det är inte riktigt samma typ av En, den variant som finns i Sverige och Norge (?) verkar heta Juniperus communis.
Vissa av de amerikanska sorterna verkar mer likna cypresser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ensl%C3%A4ktet
Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av nidrinr »

Det er vel såpass mange forskjellige typer einer at en nesten må teste hvert enkelt eksemplar.. Men linken var god, og det er nok endel likheter uansett :)
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Einer til helvedbue?

Legg inn av ingos »

Et annet emne som er greit å lage buer av i starten er Hassel og Nils Torske sin nye lengde rekord med hasselbue, forteller noe om egenskapene. Den ble laget av stokk som var 5cm i diameter, utrolig at den gikk 325meter.
I love Mac!

Inongogaror
Svar