Hjelp til valg av riktig bueemne

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Richard
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2008, 06:33

Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av Richard »

Mitt første innlegg her så det er mulig det har blitt foklart tidligere, men jeg spør allikevel.

Jeg skal lage min første bue og har kommet i kontakt med en trevarehandel
der de var veldig hyggelige og sa jeg kunne velge akkurat den stokken/planken
jeg ville ha.
De har både ask, bøk og barlind i tillegg til at de kunne skaffe det jeg ville ha på bestilling, men det er en ting jeg lurer litt på:

Hvordan finner jeg det riktige emnet og hvilken tresort bør jeg bygge den første buen av??

Jeg har forstått det slik at man skal ha et emne der årringene er "rette" nedover
hele emnet, det skal være fritt for kvist og årringene skal ikke være for tette.
Har noen et bilde eller to av et emne som jeg kunne kikket på før jeg gikk
avgårde og kjøpte meg noe?


Richard
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av nilstor »

Ask er et fint materiale å begynne med. Finn deg en planke med rette og fine årringer, og følg anvisningene som du finner både her på forumet, og på

http://www.primitivabagar.se

Hickory er også et utmerket materiale lage buer av, sterkt og seigt. Dessuten, hvis det der sagbruket leverer barlind, så finn deg stokker med så rett ved og så lite kvist som mulig, og kjøp så mange du kan! Ingenting er bedre til helvedsbuer enn barlind. La dem godgjøre seg til du begynner å få dreisen på buebyggingen, og så drar du til!

Lykke til!

PS: Hvor er det sagbruket? DS.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Richard
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2008, 06:33

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av Richard »

nilstor skrev:
PS: Hvor er det sagbruket? DS.
Det er mitt hemmelige sagbruk som ingen skal få vite om så det så :lol:
Om det ikke hadde vært for at de hadde vært så hemmelige hadde nok sagbruket ligget i Hemsedal i og med at jeg bor der.

Richard
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av ingos »

Hassel er jo fint å starte med og det er jo et gromt emne, sies det av andre:-)
Jeg startet med utforingslist av eik og det tar ikke lang tid å lage en bue av dette.

Ang. sagbruk så er denne kjekk og haugestad har mye spennende:-) De har til tider alm som har grønt og rødt skjær i seg. http://www.lauvtrebruk.no/

En link til hvordan lage en bue, http://bueogpil.dk/modules.php?op=modlo ... d=9&page=1
Sist redigert av ingos den 20 jul 2008, 10:06, redigert 1 gang totalt.
I love Mac!

Inongogaror
Richard
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2008, 06:33

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av Richard »

Takker for tips så lang, det er godt å vite at det er litt hjelp å få for en fersking :-)

Jeg skal forsøke å legge inn noen bilder av prosjektet etterhvert som det går
fremover.


Richard
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av ingos »

Denne siden er også fin.

http://www.handbue.org/kompend.shtml
I love Mac!

Inongogaror
Richard
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2008, 06:33

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av Richard »

Haha, de pusser opp på jobben og hva var det jeg fant....

Joda, en eikeplank med rimelig rette årringer og ingen kvist :-)
Det eneste problemet er at det er en litt kort planke jeg har funnet, den er ikke mer enn 140cm lang. Er det noe poeng å forsøke å lage noe av denne??

Den er 2cm tykk og 5,4cm bred og planken er ikke helt rett, den har fått
litt "bueform" i lengderetningen.

En liten ting til bare...
Det snakkes mye om tørking av emner, liming eller maling av endene, tørketid på 1 til 2 år osv.
Er det nødvendig å tørke emner så lenge og kan jeg bruke badstuen min til å sette litt fart på tørkeprosessen eller vil det være dumt for treverket? :D

Så endrer jeg litt på denne posten igjen med nok et spørsmål :-)

Var en tur ute og luftet meg langs elven og kom over en rogn som var dønn rett, ca 22 til 20cm i diameter de første 2,5 meterne. Er det noe som kan være et godt bueemne??
I så fall, hvor lenge skal det ligge til tørk og hvordan vil det være lurt å splitte opp treet før man setter ignag med tørkeprosessen??
(Det blir mindre spørsmål så fort mine 4 eks. av TBB dukker opp i posten :-) )


Richard
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av Moen »

Jada. Rogn er flotte saker. Men du må være ekstremt nøye med å tette ALLE ender og kvister med lim! Og da mener jeg TETTE! Jeg kappet ned ei Kjempe-Rogn. Den var over 115 cm i omkrets, og nesten 20 meter lang. Og rett som ei snor. Mange bue-emner med andre ord... Jeg var nok ikke nøye nok med limet. (På kvistene) Kun én halvstokk på ca 2 m forble uten sprekk! Resten blir ved, med unntak av noen få biter. Nå har jeg prøvd meg på 2-3 buer fra den, og alle har på en eller annen måte knekt :? Det er IKKE fordi Rogn er udugelig, men fordi jeg har en tendens til å drite meg ut, gang på gang :wink: Og nå er jeg i gang med et nytt prosjekt fra rogna. En "Sudburry Bow" kopi. Ugh, ugh... :wink: Og som andre her har skrevet før, vil jeg nok anbefale å lage flatbue av rogna. En annen ting med Rogn, er at den er vanskelig å kløyve. Hvis jeg noen gang gidder å felle et tre igjen, skal det kløves ETTER det har tørket.

Så bare løp og hent Rogna, lim i ender og på kvist. Tørke, tørke, tørke... Lykke til med bueprosjektene :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av nidrinr »

Hent rogna, ta av 4 små striper av barken fordelt likt rundt stokken og lim endene godt. Legg den til tørk et sted som ikke er for tørt, og ikke for fuktig. Ute, gjerne 10- 15 cm fra bakken og med "regntak" 1/2 m over funker bra. Ta den fram etter 1 til 2 år.
Hent så et par litt mindre emner i ask eller alm om du finner. (blir gode buer fra 7-8 cm dia) Disse kan barkes og limes i endene, og i sommervarmen tørker de fort. Ask og alm er mye lettere å tørke enn rogn uten å få råte eller sprekker. 3-4 uker bør gjøre dem klare nok til at du kan starte å spikke litt, men la treet hvile litt og ikke ta alt på en kveld. (Hvis du ikke har det, kan det være en god ide med fuktighetsmåler) Hvis det er lite alm og ask der du holder til, kan du alltids få tak i ferdige emner også mens du venter.
Richard
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 17 jul 2008, 06:33

Re: Hjelp til valg av riktig bueemne

Legg inn av Richard »

Ja, jeg får ta meg en runde i skogen og fjellet og se hva jeg finner av trær.
Et lite problem er vel at jeg bor 750 m.o.h, det er nok litt tynt med trær her
generelt. Vi får se hva som skjer etterhvert tror jeg, nå har ihvertfall sagbruket
sagt at det skal bestilles inn en ny ladning ask og jeg skulle få gå igjennom det som
kom før de hentet ut eller solgte noe(det lønner seg å være gode venner med de lokale).

Nå venter jeg bare i spenning på de fire bøkene mine så blir det nok snart noen oppdateringer
på hvordan det går.


Richard
Svar