Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Cool 8)

Fin form på holmegårdsbuen :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Utrolig godt å stå ute ja, så kan støvet dra dit det vil uten å plage meg :wink:

Båndsaga jeg har er av typen "Clas Olsson ikke så dyr", og funker fint til det jeg bruker den til. Jeg har imidlertid skifta blad til det største dem hadde, det som fulgte med var altfor puslete. Nå funker det å lage laminater, men de må pusses og jevnes litt før de er klare.

Holmegårdsbua har en kvist jeg er litt usikker på om den vil tåle, men det vil tida vise. :)

Ble ferdig med Ask/Bøk/Kirsebærbua i kveld. Den måtte lappes litt der den fikk en kompresjonsskade, men det har den ikke tatt noe skade av. Bilde og mer info om bua kommer.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Her er bildene av Ask/Bøk/Kirsebær/(Einer)bua. Den endte på 60#@28", men den er ikke ferdig skut inn enda.
Bua er 169 cm lang.



Bua oppstrenga:

Bilde



Her på 27" trekk:

Bilde



Her et forsøk på nærbilde av nokken:

Bilde



Buken:

Bilde



Handtaket:

Bilde


Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Lekkert, og ingen dum kombinasjon av treslagene. Tipper den følger strengen lite i forhold til trekkraften og lengden?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

følger strengen ca. 2 cm målt fra det høgeste på handtaket, ca 4 cm der det er lengst fra buk til streng.
Buas lengde og trekkraft tatt i betraktning er jeg ikke missfornøgd med det. :wink:
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Griffin »

Kjempefin.

Ganska kraftig bue, den är nog kjapp?
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Brage »

Veldig fin bue!
På tide å lage noen flervedsbuer i drammen nå.
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Har ikke muligheter til å måle hvor kjapp den er, men pilene satt som "#!* i blinken. Kan med sikkerhet si at den skyter hardere enn andre buer jeg har laga som har tilsvarende dravekt. I tilegg er den ganske smal i håndtaket, så det funka fint å bruke piler til 45# på den.

Jeg kommer nok til å prøve ut flere to- og trevedskombinasjoner etterhvert, mulig en der jeg bytter ut kirsebæra med rogn, eik eller kjerneved fra einer. Kirsebæra fungerer bra og er pen å se på, men jeg måtte lappe to steder det ble kompresjonsskader. Skal se om jeg ikke rigger til en eller anna slags "limform" til lamineringer snart, er litt trått å rigge til med X antall skrutvinger. :wink:
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Pen bue du har laget der
I love Mac!

Inongogaror
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Skogheim »

Fint håndverk der ja. Er bua rask eller?
If it isn't broken, don't fix it!!
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Skogheim »

Oops. kanskje greit å lese tidligere innlegg over :oops:
If it isn't broken, don't fix it!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hehe, du er ikke første som spør om noe dobbelt. Har gjort det endel ganger jeg også.. Bedre en gang for mye enn en gang for lite eller no sånt. :wink:
Ellers kunne det vært morro å hatt en eller anna form for fartsmåler til piler, men det er sikkert en noe kostbar investering jeg ikke er helt sikker på om jeg klarer å overbevise frua om at er lurt å ha..
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Skogheim »

Det er jo bare å kjøpe noe fint til henne i tillegg hvis du har så mye penger, eller bare forklare at det er en fin pyntegjenstand som hadde gjort seg fint i hagen :)
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Griffin »

Jag ska seriöst köpa en kronograf så fort jag har råd.


Det spelar inte så stor roll om jag lagar snabbare båge än någon annan, men jag upptäckte att min båge som skjuter bäst också är den som är snabbast. Minst handshock, deiligast att dra och med bäst precision. En kronograf kommer jag att använda till att se hur bra jag lagat bågen. Det finns också en teknik där man använder kronografen medans man tillrar för att se var man toppar osv.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jo, det står på ønskelista mi også. Kjekt å hatt for å finne ut hva som er effektivt og ikke. Og litt artig å kunne sammenlikne med f.eks buene i TBB. Heldigvis ønsker frua seg noen sære ting i blant også, så man får passe på og benytte seg av en passende anledning 8)

Noen som veit hvor man får tak i, og ca. pris på slikt no?
Svar