Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag är väldigt intresserad av flightskjutning. Även om jag aldrig har gjort det.

Jag är inte intresserad av att laga en bue som ska hålla 1 skudd. Jag vill laga en bue som jag gillar formen på och som jag kan skjuta med både på blink och 3d och flight, fast med olika pilar. Jag tar inte förstaplatsen i något men det är inte mitt intresse :D jag vill bara ha kul, och av någon anledning trenger jag att jobba med något projekt hela tiden, det är inte målet som är det viktiga utan resan :D
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det finns nån norsk grejja med att det blir en gul jul eller nått liknande.

Det stämmer för mig i år, dessa ligger nu i mitt vardagsrum:

Bilde

Bilder på årsringarna:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette kan bli gromt 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hur ska jag göra nu?

Dom är förseglade och det var runt 2 månader sedan dom höggs.

Ska jag lägga dom i källaren? Ska jag såga ut bågar eller ska jag vänta?
Jag har inte tid till det förrän efter jul.

Jag har vägt alla och lagat schema för kontinuerlig vägning, men jag vet ju inte vart dom helst vill ligga för att inte spricka.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Min stokk sprakk opp litt fra margen og utover. Den var også nyhogd da jeg fikk den tilsendt.

Vil du være helt 100% sikker, legger du den bort på en halvtørr plass i 5 år. Men jeg lurer på om jeg ville røffa buen ut og satt den inn med olje, for så å binde den til en solid planke og la den tørke til den er tørr.

Men dette er jo ikke godt å si. Du bør vel helst se det litt an etterhvert. Begynner den å sprekke må du la den tørke litt seinere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Men är det smart att sätta ner de flesta bitarna i källaren?
Det är en felleskällare (med lås) under mark, det är inte iskallt men kallare än i stua och det är alltid mörkt.

Skulle ju tro att det är lite fuktigare där.
Då kan jag ta en bit i taget.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Sikkert ikke dumt det. Men det er jo ikke godt å si som sagt :) Du kan jo sette de ned og kontrollere regelmessig for sprekker.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok, ska göra så gott jag kan.
Dom 2 med bark på är otroligt fina imho, den svängda är lite extrem så jag vet inte om jag ska splica ihop den eller om jag lagar den lite kortare och får en centerskjutande båge.
Den feta biten är också fin men svårt att se eftersom den är så extremt tjock. Får ut minst 2 bågar av den och sen kanske en kort recurve eller en spliced in the handle.

Dom är alla långa så det blir en hel del till nockförstärkningar/handtag, overlays osv :D
Brukeravatar
svange
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 20 jul 2006, 15:51

Legg inn av svange »

Er det Osage Orange?
Generelt er det iallefall større sjangs for at det dannar seg sprekker dess tjukkare trestykka er, men samstundes er tjukke trestykker meir stabile mot vridning. Det spørs korleis treet har vokse og om det er spenningar i fibrane. Sagde for havanna år sidan opp ei ask som hadde vokse i ein bratt skråning. Den såg veldig rett og fin ut, men synet bedrog. Veksten var mykje større på den eine sida og etter oppsaging viste det seg at det var spenningar i treet slik at det vreid og bøyde seg etter oppsaging. Mesteparten er no oppsaga til ved :lol:
Dei stokkane som du har er såpass tynne at det ikkje burde vera stor fare for sprekkdannelse, men pass på at dei ikkje ligg på skeivt underlag ved tørking. Kviljos forslag om å spenna dei opp under tørking er nok bra, men det er jo litt mykje arbeid?

-Ståle
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Finne to jekkestropper, en planke og stramme til? :)

Man må også ta med i reknestykket at osage er ganske kompakt, så det sprekker nok kjappere enn mindre kompakte treslag, som f.eks ask.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag har inte plats eller tid att ta hand om allting på en gång.

Alla yter är förseglade innan dom skickades hit, och nu står dom i källaren rakt upp och ner. Så får det bli.

Jag har en bit som ska få ligga i spänn under julen.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Dean Torges har et helt kapittel. minst.. om hva man skal gjøre med OO. I Hunting the Osage bow. Jeg skal poste det når jeg får gravd den fram.

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag har beställt den boken av Ola.

Men som sagt, tills vidare är det inte mycket annat jag kan göra.
Bitarna är förseglade och lagt kallt/mörkt.

Visst hade det varit bättre att köpa 1 bit färdigtorkad, men det kostar en del i frakt och färdigtorkad trä kan också spricka i klimatförändringar kansas - oslo på 3 dagar.

Nu är det som det är och jag ska så fort jag kan (efter jul) skära ut den största biten till 2 eller 3 bågar. Dom andra 2 är ganska smala så det är inte så extremt mycket jag kan göra med dom. Jag vill igentligen att dom ska torka sakta och dom har fina dimensioner. Kanske jag tar av barken och sapwooden om ett tag.

Jag tycker inte det är helt enkelt att veta vad som är bäst. Är den för tjock kan den spricka, är den för tunn kan den vri sig. Han kan fixa mer trä till mig i framtiden det växer en hel del där han bor så det är väl bara att lära på dessa bitarna. Även om det står en sak i en bok så är det inte säkert att det stämmer i min källare.

Jag ville ta chansen nu för att få dom 2 bitarna med bark på, i mina ögon är dom exceptionella.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Som ni vet köpte jag en bit ganska tunn barlind av Ivar för 300:-
Biten hade en stor kvist i sig. Kvisten gjorde att det inte var möjligt att göra en långbåge. Den hade också ganska lite kärnved och en hel del småknottar så jag satsade på en holmegård utan att ta ner ryggen.

Bilde

Biten hade andra svagheter också så jag bestämde mig att skära bort dem och splica ihop. Jag kunde inte bli av med den stora kvisten men placerade den i handtaget.
Bilde

Jag ritade ut callahans replica på biten rakt av sedan fick träet bestämma den slutgiltiga formen genom att jag tog med kvistar plus extra trä om dom var nära kanten.

Den stora kvisten efter sandpappring:
Bilde

Bågen är 66" med översta lem 1" längre. 44@28 och jag drar 29,5"

Övre lem:
Bilde

Nedre lem:
Bilde
Bilde


Biten böjjde nästan inte alls med måtten ifrån TBB så jag fick köra på känn.
Jag fick göra den ganska mycket tunnare och även en del smalare.

Tilleren liknande inte alls på callahans replica så jag bestämde mig för att bara tillra den så som jag tror blir bra.
Styvare nedre lem, extra trä vid kvisten och att försöka få så liten del som möjligt böjjandes för att få så långa "levers" som möjligt för bra kast.

Brace vid 6"
Bilde


Fullt drag:
Bilde


Jag har inte skjutigt den ännu.

När jag ser på tillern så tycker jag den ser fin men om jag vrider på huvvudet så känns det som att övre lem böjjer extremt över en väldigt liten del.

Klarar barlind detta eller kommer den att få set?
Valmöjligheten är att skrapa över det partiet där den böjjer samt lite ute vid toppen och korta ner lemmen 1"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Nå er vel ikke jeg den helt rette til det her...
Men jeg synes det ser ut som på bildet av buen oppstrenget, at den har litt medbøy i øvre lem.
Dermed bør det vel også se ut som om den bøyer mer på det punktet på fullt drag.
Buen bøyer altså slik den skal. Kanskje lettere å se hvis du har et bilde av buens sideprofil nedstrenget.
Hvis den ikke begynner å følge strengen, er den som den skal.

Lars
Svar