Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag ska försöka fixa den knäckta bågen med hårdare metoder än bara limning.

Första steget var att göra en power-lam liknande sak.
Jag sågade av handtaget och limmade dit en bit rönn, och limmade sedan tillbaka handtaget på rönnen:
Bilde

Bilde

Bilde

Andra steget var att backa med starkare material:
Bilde

Det blir ingen vacker båge det här. Ett virrvarr av material och en kraftig spricka fylld med lim. Rönnbiten hade också en spricka.
Men jag är intresserad av att se hur den böjjer och hur den ser ut uppsträngad och hur topparna reagerar. Jag känner att jag fortfarande kan lära av den här träbiten även om det inte blir en skjutande båge tillslut.

Den känns som den har blitt en hel del tyngre, kanske 10pund mer och den tappade lite deflex i limmningen av misstag:
Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Just det, bambusen är nedhyvlad med en stanley dragkniv. Jag tyckte det gick helt fint faktiskt. Man ser lixom på bambusen hur den skiftar färg och man är nere på samma tjocklek.

Bambusen var max 1mm i tjocklek i lemmarna och lite tjockare i topparna. Den ser tjockare ut på bilden för jag har filat lite skrått.

Jag rispade upp både bambusen och hickoryn ganska skapligt och gned med aceton innan limning. Jag ville inte lägga ner för mycket tid utifall den knäcker så jag har inte hyvlad hickoryn helt platt och det kommer bli en del lim i kanterna...men det får bli så.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Kan ikke forstå annet enn at dette må holde :)

Slike buer er litt artige. Vil de ikke, så skal de :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Mambus också!

Den knäckte.


Det var ett misstag av mig. Det fanns en kvist i bambusen som jag placerade över den statiska toppen. Bågen böjjde väldigt fint men jag anade ett svagt område just där det statiska slutade så jag bestämde mig för att göra toppen arbetande gradvis en liten bit till för att sprida påfrestningen.

Givetvis kom den arbetande delen just under kvisten så den snäppte rakt av.


Jag har massa virke igen så det är bara att börja på en ny. Synd på purplehearten bara :(
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Då har jag börjat på adaman island/"holmegård"/griff - hybriden.

Bilde
Bilde



Så har jag köpt barlind av Ivar
Bilde
Bilde

Det finns en ganska stor kvist mitt i, men den syns inte på andra sidan.
Bilde


Jag vet inte om det räcker till 1 eller 2 bågar.
Ska ta av barken och se hur det ser ut. Den har en del stringfollow.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Humm, jeg forstod ikke helt hvordan den bambusbackede buen knakk. Var det faktisk bambusen som gav etter først?

Adaman island-buen har definitivt potensiale til å bli en av norges raskeste trebuer 8)

Og grom barlindstokk! 8) (får vel legge til at det ikke er jeg som er Ivar i dette tilfellet :wink: )
Det ser ut som den har veldig gode årringer. Om det er mulig å unngå den kvisten der, og få to buer ut av den, må jo det være den beste løsningen. Men jeg ville vært rimelig sikker før jeg satte saga på langs av stokken. Heller én god bue enn to halvgode der.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jo det var bambusen som gav efter. Det var faktiskt en kvist i bambusen som lixom växte inåt, så när jag hyvlade den flat så blev det ett litet hål. Det gick fint sålänge toppen var statisk, men när jag gjorde så den böjjde lite så knäckte den direkt.

Jag glömde bort det lilla hålet i min iver.


Jag ska barka av barlinden om några dagar och så tar jag bilder och ser vad ni tycker också innan jag gör något förhastat.


Vi får se hur rask buen blir. Det är många saker som ska klaffa. Det är lite avancerat för mig men det ska bli kul. Jag har ivartfall ett försök till om den första inte blir bra.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Humm, jeg forstod ikke helt hvordan den bambusbackede buen knakk. Var det faktisk bambusen som gav etter først?
Knakk den over den gamle knekke,med liminga? Hva slags sort bambus var det? Vi må jo huske at det finns mange (flere 100) sorter bambus og stort sett er det bare 4-5 (3?) av dem som brukes til fluestenger og buer.

Tonkin bambus, arundaria amabilis var foretrukket av stangbyggere og er nok vanligst blant vestlige (USA) buebyggere idag, vokser i Kina. noen få steder bare, visstnok..
Moso bambus, phyllostachus pubescens, vokser også i Kina, den dyrkes i hele Kina og brukes til bygninger, stillas og eksporteres i tusener av tonn til vesten og brukes til parkett. Funker greit til buer, men mange påstår at den ikke er så sterk som Tonkin. Andre mener det er nesten det samme, i USA koster den nesten ingenting.
Madake bambus, phyllostachus bambusoides, er japansk bambus som brukes til Yumier og fluestenger. Take-Yumi betyra altså bambusbue. Denne har jeg aldri sett.

Så har vi "brøytestikke-bambus" som funker helt greit til barnebuer, ihvertfall i min barndom :wink:

De jeg har sett har Tonkin vært mye penere å se på, mørkere og gulere og virker også hardere, Moso er blekere og ikke så pen. De jeg har sett er inneholder også mer urenheter og slikt, og det er kortere mellom bladnodene/kvist.

Mange sorter dyrkes/høstes fordi de kan spises, fordi de er tette mllom nodene og blir blomsterpotter. Noen er tykke og noen er tynne... Noen er sikkert ikke særlig sterke heller..

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Nu ska jag förklara så utförligt jag kan.

Jag hade 1st stripa av 8 som hade en kvist längst ut. Denna stripan var också väldigt tunn och dög inte till något annat projekt jag har i hodet. Så jag testade den på den knäckta bågen.

Bågen knäckte inte i limningen, limningen var i handtaget.

Bilde

Den lilla svarta pricken är kvisten. Strecket efter kvisten är en fördjupning som kom från kvisten och fortsatte ut. Kvisten gick en del ned igjenom bambusen också. P.g av att kvisten gick ned igjenom bambusen så blev det ett litet hål bara en bitte liten bit efter kvisten när jag hyvlade den.

Bild 2 visar var jag placerade kvisten. Det ska illustrera den statiska recurverade tippen på bågen. Som vi ser är det inga problem i bild 2 eftersom tippen är statisk, den böjjer ingenting.

När jag tillrade så fick jag en nyydelig böj och var väldigt säker på at det kommer bli en superb båge. MEN jag hade en antydan till en för tunn del just innan tippen och beslöt mig för att göra tippen lite mer working en bit längre ut.

Som bild 3 ganska fint illustrerar (tycker jag själv) så hamnar nu kvisten över en böjjande del av bågen. I min iver över att bågen blev så fin så glömde jag helt bort kvisten och ni skulle sett min förvåning när toppen knäckte klint av. Efter inspisering av knäcken kommer jag då ihåg kvisten. Bågen har gått av exakt där den satt. Doh!

:D


Jag har ingen aning vad det är för typ av bambus jag har. Den liknar en hel del på bambusen som sitter på en onsrudlagd båge och den kommer från 3rivers. Noderna sitter en liten bit längre isär på min. Runt 36cm mellan noderna mot onsrudbuen med 27cm imellan.

Färgen verkar likvärdig.
Den är ljusgul, och blir mörkgul/orange vid slipning.

Vi får se hur det går med nästa båge :)
*spiser lite bambus imens*
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Skulle behöva lite hjälp med needlepoint/page-88 bågen.

Den har inte alls lika breda lemmar eftersom bambusen inte tillåter det, men annars är den ganska lik.

Jag har ganska stor lust att limma in lite reflex men jag vet inte riktigt var jag ska lägga den :?:

efter ungefär halva lemmen börjar bågen bli väldigt smal och den kommer också bli tjockare och tjockare mot toppen.
Om jag lägger reflexen efter halva lemmen så blir det nog en cool form, men jag tror jag kommer få problem med vridning även med en mild reflex.

Om jag lägger reflexen innanför halva lemmen så kommer det se helt galet ut och det känns som att jag bara kommer stressa bågen i onödan.

Ska jag lägga en oval reflex längs hela bågen eller ska jag ge topparna 1/3 in 1" reflex?

Ett annat alternativ är ju en mild reflex/deflex som går strömlinjeformat genom hela bågen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Enig. Ikke lurt med reflex på de tynne tuppene. Litt går nok greit, slik at du unngår stringfollow, men skal du ha mye reflex ville jeg latt det være mest på de breie indre delene av lemmene.

295-metersbuen min av ask var helt uten reflex før jeg begynte, og følger strengen fint nå, hehe. Så jeg tror ikke det er veldig nødvendig å overdrive reflexen for å få en god bue. Og reflex gjør det somregel 3 hakk mer avansert enn det egentlig trenger å være. Men 1 eller 1/2" reflex fordelt jevnt over hele buen burde jo ikke være helt bak mål?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Mm låter fint. Enkelt o greit :D

Kan ju göra något mer avancerat på nästa då om denna håller.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Då har jag grovsandat, rispat upp och avfettat bambusen och valnöten.

Glue-up:
Bilde


Här syns reflexen:
Bilde
Bilde

Det är ca 4cm reflex ganska jämnt fördelat över hela bågen.
Det blev kanske nån centimeter mer än jag hade räknat med men jag tror det kommer gå fint eftersom den ligger så jämnt.
Eftersom avsmalningen sker tvärtemot vad man normalt gör så kommer reflexen förhoppningsvis inte bli större. På grund av att den blir så smal där den böjjer så räknar jag med en del stringfollow vilket kommer ge bågen en nydelig form :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da er det bare å passe seg for kompresjonsskader, hengsler, splintrende bambus, bambus som kødder med limfuga, lemmer som vrir seg, buk som eksploderer, også videre, også videre :wink:
Ta det seint og kontrollert nå, slik at du har denne klar for å skyte langt til våren 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Om något eller allt :shock: av det sker så lagar jag en likadan till med mindre reflex. Kanske med deflex en bit ut i lemmarna och svaaaag reflex ytterst.
Svar