Siden jeg har hørt det endel ganger nå og det var/er tydeligvis et problem tror jeg vi trenger å ha en diskusjon rund saken med pundstyrke vi skyter. Saken er at Moss har nå håndhevet at buer over 60 pund ikke skal skytes. Det berører oss under Inne NM.
Jeg synes det er problematisk, siden vi faktisk driver med historisk bueskyting, der det ikke var uvanlig med kraftige buer. Å sende folk hjem med beskjed at de for ikke lov å skyte disse buer blir helt feil. Gruppen i Moss er ikke akkurat dem som har fokus på historisk skyting, at dem skal så bestemme hvordan resten skal ha lov å drive med hobbyen kan ikke være riktig.
En forslag jeg har er å bruke 10 cm tykke matter som vi legger over mattene. Dem tar den største biten av innslaget og reduserer innvirkning på mattene.
Om det er generellt uønsket og Moss ikke er villig på en konstruktiv Dialog bør man kanskje begynne å se på alternativer.
Meninger?
mvh Rene Ramminger
(legger den også ut på forum)
Pundstyke buer Inne NM
Moderator: GreenMan
-
- Mester
Re: Pundstyke buer Inne NM
Jeg er helt enig. Det er svært få skyttere som ønsker å skyte med buer som er kraftigere enn #60. Men noen er det. Siden kraftige buer har vært i bruk tidligere, og vi prøve å drive med historisk skyting, mener jeg det er viktig at også disse bør få en plass under inne-NM.
Fint om NL kan prøve å komme til en løsning med Moss. En skikkelig skummatte foran de ordinære mattene høres for meg ut som en god løsning. Dette bør jo holde å gjøre på en, eller to, matter avhengig av hvor mange skyttere som deltar.
Selv er jeg en av de som gjerne deltar med en kraftigere bue.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Fint om NL kan prøve å komme til en løsning med Moss. En skikkelig skummatte foran de ordinære mattene høres for meg ut som en god løsning. Dette bør jo holde å gjøre på en, eller to, matter avhengig av hvor mange skyttere som deltar.
Selv er jeg en av de som gjerne deltar med en kraftigere bue.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
-
- Mester
Enn så lenge virker det bare som om dem er helt på bakben og uten interesse i noen dialog. Jeg har per i dag to hornbuer i skytbar stand, men dem er begge over 60#. jeg bruker ikke et femsifret beløp nå for å kunne være med i Moss. Det er bare slik at jeg skyter tommel og horn(rytter)bue. Og jeg har brukt mye tid, penger(kjøpt en fra Ivar) og energi for å lære å lage dem. Kunne tatt med plastikbue, men er lite interessert i å skyte dem, bortsett fra treningsformål. Så lenge ikke jeg lager en ny hornbue under 60# må jeg i såfall holde meg unna.
- Sturlabuer
- Mester
- Sted: Hurum
Nå er ikke jeg særlig aktiv lenger dessverre, men det er to ting som slår meg.
Den ene er at noen i langbuelaget har brukt svært tunge buer og skutt litt blinker og vegg i stykker.
Vet at det skjedde med bakveggen en gang.
Den andre er at de er en klubb hovedsakelig for moderne skyttere, og jeg tenker at hvis noen av dem
benytter seg av en compoundbue et stykke over 60 pund med tynne karbonpiler, så kan de ikke lenger garantere
at pilene stopper i veggen.
Historiske skyttere er ganske marginale, så de ønsker ikke å lage egne regler for dette.
Den ene er at noen i langbuelaget har brukt svært tunge buer og skutt litt blinker og vegg i stykker.
Vet at det skjedde med bakveggen en gang.
Den andre er at de er en klubb hovedsakelig for moderne skyttere, og jeg tenker at hvis noen av dem
benytter seg av en compoundbue et stykke over 60 pund med tynne karbonpiler, så kan de ikke lenger garantere
at pilene stopper i veggen.
Historiske skyttere er ganske marginale, så de ønsker ikke å lage egne regler for dette.