Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Kom til å tenke på en annen ting, vanskelig å se på den knekte buen og hvordan i helvete skal jeg forklare,hmm. Altså, hvis avsmalningen på breddeprofilen in mot grepet begynner for langt ute i forhold til fade out i tykkelseprofilen vil man få et svakt punkt her. Er dette forståelig?
Oddbjørn.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ja. Men så är det inte. Avsmalningen i bredden kommer sammtidigt som avsmalningen i tjockleken.

Där den knäckte var det full bredd.

Jag har fått hickoryn av onsrud som i sin tur har köpt den av truls tror jag. Jag fick en bred med liggande årsringar och en smal med stående årsringar. Det är den med stående årsringar jag använde nu.

Det måste vara nått konstigt i valnöten tror jag för den gick av ba *poff* båda gångerna. Hickoryn var ju inte stressad ett dugg, jag hade typ bara kommit till 6" eller nått och den böjjde nydelig.


Synd bara på purplehearten :(
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det ser ut som att den är smalare längst in men det stämmer inte, det är den konstiga vinkeln och sen tror jag valnöten är lite böjd.
Det ser också ut som att den knäckt vid avsmalningen men det stämmer inte heller, se bild2 där ser man att jag har 1.5cm fullbredd innan knecken.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Här är lemmen, man ser limfogen från en liten tredje bit som flög loss vid första knecken.
Bilde

Det är iallafall skumt att hickoryn knäckte rakt av och purplehearten och valnöten knäckte med så långa brott. Kanske det var en spricka eller något där.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg tror

At du har for brå overgang mellom stivt håndtak og bøyende del av buen. Det fører til veldig høyt stress i dette området og er nok grunnen til en god del håndtak som popper av og buer som brekker.
Har brekt et par ask backede eikebuer slik.

I tilleg, så er jeg enig i at hickorien ser betenkelig ut akkurat i bruddet. Det er mulig det er en "bølge" i veden akurat der?

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Enig. For meg ser det ut som flammer/bølger i veden. Dette vil si at fibrnee svinger inn og ut av rygglaminatet med ganske tett mellomrom. Ikke akkurat egnet til ryggforsterkning.

Jeg har fått samme laminater av Per. Kanskje jeg skal ta en nærmere titt på dem før jeg begynner, kanskje bøyeteste dem litt før jeg limer dem i hop med noe annet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

KEn skrev:Jeg tror

At du har for brå overgang mellom stivt håndtak og bøyende del av buen.
Så varför fungerar detta på holmegårds-bågar? Är det för att dom är bredare?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag ska limma ihop den en gång till och surra med dacron sen får vi se om den knecker igen på ett nytt ställe.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Legg på en tynn trebit som forsterkning over bruddet på ryggen, så lang at den går 5-6 cm på hver side av bruddet. Den behøver ikke være så tykk, og du kan arbeide den ned så den knapt blir synlig. Men surr med monofilament fiskesnøre nr. 45 eller så i stedet for dacron (B-50?) og strekk det litt. Du får en mye strammere og solidere surring!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hmm jag har inget fiskesnöre. Vad med lintråd som jag spaklar med epoxy etterpå?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Fick 2st bambus rör från jobbet :D

Bilde

Det var massor med spricor i så jag bestämde mig för att såga upp dom direkt.

Det tog 2 timmar med handsåg :P

Fick trots sprickorna ut 5st riktigt bra bitar, 2 ok, och 1 lite sådär.
Den längsta är runt 240cm.
Den kortaste 170cm som också är den bredaste på 5.5cm
Bågen på bilden är 190cm och 3.1cm bred. (gissa om den ska få en bambusbacking)

Bilde



Om man har en bra backing, vad är bäst mot kompression, stående eller liggande årsringar?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Moro :)

Siden de er så lange burde du lage deg en skikkelig svær MR-bue av ett av de iallefall 8) Jeg har bare klart å få tak på 72" lange strips, og det duger ikke :(


Jeg tror ikke man merker stort forskjell mellom stående eller liggende årringer. Muligens er det best med stående årringer for løvtre som har veldig porøs vårved. Ask f.eks.

Bambusbacking krever vel helst et skikkelig kompresjonsdyktig treslag i buken. Ipe eller osage skal være best. 3rivers-archery selger forsovidt hickorybuer backet med bambus. Jeg har prøvd eik med bare halvgodt resultat, men jeg tror eik er nok uansett bedre enn ask.


Lintråd innsatt med lim funker nok også fint. Bruker du bek blir det jo helt historisk riktig også, men fiskesen og lakk er nok "litt" sterkere :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jiha Griffin!

Nå har du mye moro høvling og skraping foran deg...
Er enig med Kviljo, det må være noe bunnsolid treverk bak bambusen. Tror ikke stående/liggende årringer betyr stort. Uansett må bambusen være skikkelig tynn <1mm i kanten ihvertfall. Dersom du må bruke eik eller ask, kan du jo (bruk da heller hickori, Dan Perry har laget drabelige flightbuer av bambus/hickori) la gjerne buken være noe bredere enn ryggen.
Og buen må være smal, ikke noe 50mm bred her, 30-35mm.
Hva er en MR bue?

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg trodde det var mest hickory på hickory denne Perry brukte?

MR eller Mary Rose :) http://www.maryrose.org/
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Fanns det bågar på MR med bambusbacking? Var det barlind med bambus?

Jag är igentligen inte så mycket för sådana typer bågar just nu....jag skulle kunna byta den mot någon träbit om du tycker det verkar intressant.


Först ska jag testa backa och fixa med den senaste bågen som knäckte.
Sen har jag 2st bitar valnöt och en bit osage. Efter det är det tomt, och inte något nytt i sikte på ett tag.

Därför tänkte jag testa furu/bambus för att göra misstagen på ett billigare material först. idén fick jag efter att ha läst nånstans här på forumet om tovedsbuer med furu i buken. Skrik om detta blir helt galet.

Jo jag vet att bambusen ska vara tunn. Som jag har förstått det så sågar man ut formen först och sen hyvlar man ned så man har max en millimeter i kanterna, gärna mindre.

Osage/bambusbuen jag har som Onsrud har gjort är 4.2mm
Jag tänkte göra någon liknande den. Men den är pyramidformad så det är inte mycket som är 4cm.

Sen ska jag göra en andaman/holmegaard hybrid och därför ville jag ha lite bredde, men den smalnar också av väldigt raskt så jag tror det kan funka.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

MR selvsagt, jeg skjønte hva slags bue du mente men koblet det ikke til båten...

Griffing: Engelskmennene lager buer av bambus Osage og bambus barlind som "broadhead" flightbuer. i mangel på perfekt barlind og for kunne ta ute 150+ pund av en MR type bue. Be my guest.. Har syslet med tanken selv, men liker best buer jeg kan skyte med selv.

Bambus og Furu. :shock: :shock:
Hvis du absolutt vil bevise at det går og er klar for å kaste bort bambus og arbeidstimer lag for all del bambusbacket furubue.
Jeg kan rett og slett ikke tenke meg at det går. Og jeg pleier å tro på det meste. Skal det væe billigst mulig så gå for eik eller hickori evt. lignostone.

K
Svar