Asså bågen ligger på 20#
Jag kanske var lite otydlig.
Den skjuter en 5/16 träpil med 100g spets och 5" fjäder i 115fot.
Inte så imponerande, men man kommer faktiskt fram till skivan
Ja recurverna är lite småjobbiga. Innan jag förstärker så värmer jag och rätar och får dom fin-fina, men efter lamineringen så behöver dom rätas igen och det blir lite svårt att värma utan att limmet smälter.
Jag vill väldigt gärna ha statiska recurver men det verkar otroligt vanskeligt. Den som knäckte var faktiskt skitfin, den låg på 38# och var helt rak till 29" trekk, men på 30" så knäckte den haha.
Det var lite synd faktiskt, på 29" hade den lika mycket recurve igen i tuppene som en glasfiberrecurve.
Anledningen till att den sprack var för att jag hade backat den med actionbambus. Jag vet att det inte är ett backningsmaterial, men denna gången var det mer som pynt. Jag trodde att grejjen var att om jag hade ett ämne med dåliga årsringar så kunde det inte backas, och så långt var jag med, men jag trodde att om jag hade ett ämne som inte behövde backas så borde det fungera fint. Hickoryn böjde fint i sig själv, och bambusen böjde fint i sig själv.
Men nu vet jag det, det duger inte till backning vare sig som förstärkning eller pynt
Den andra ligger på 25# och den visar sig bjuda på ännu mer utmaning. Nu i efterhand är det helt sjukt att se den recurven jag gjorde först. Så tunna recurver men ändå såpass rak och fin. Jag tror jag hade mer än lite tur när jag gjorde den. Iofs så är dom working recurves och har inte i närheten så mycket böjj som dom nya jag gör.
Men det verkar inte spela så stor roll om dom är breda eller smala utan mer bara hur träet är. Är träet jämnt så går det fint.
Jag är iallafall väldigt intresserad av detta. Även om det är svårt.