Årsmøte, Langbuelaget

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Årsmøte, Langbuelaget

Legg inn av Lurz »

Siden det er umulig for meg å komme på årsmøtet Langbuelaget har jeg sendt inn to forslag. Jeg mener det er riktigst at medlemmene får en mulight til å gjøre seg opp en mening om forslagene før årsmøtet.

1.Bekledning. Norsk Langbuelag oppfordrer alle deltagere på Historisk NM, både utendørs og innendørs, til å komme historisk kledd i forhold til den buen de bruker. Det er imidlertid ikke krav til drakt, man bør eventuelt prøve å kle seg mest mulig nøytralt.

Begrunnelse: NM i historisk bueskyting bør være en bueskytterkonkurranse. Viser til diskusjonen på forumet i forkant av årets NM, der mange bueskyttere følte at de ikke kunne delta på grunn av draktkravet. På spesielle arrangementer, f.eks i samarbeid med andre, kan det være naturlig å stille krav til drakt.
Jeg mener også at NL bør være åpen for alle historiske buetyper. Og det vil jo se litt snodig ut med en "viking" som skyter med f.eks en indianerbue fra den amerikanske vestkysten.

2.Bue. Her står det i reglene at buen skal være av naturmatriale.
Jeg foreslår en tilføyelse: "Japanske Kyodobuer, asiatiske komposittbuer (hornbue, "rytterbue") o.l. utgjør en viktig del av buehistorien. På grunn av pris og tilgjenglighet på slike buer i naturmatrialer tillates slike buer med moderne matrialer i presisjonsskyting. I lengdeskyting der moderne matrialer kan gi vesentlige fordeler tillates de ikke."

Begrunnelse: Dette har stått i reglene som en mulighet for unntak fra gang til gang. For å bedre forutsigbarheten for de som skyter slike buer, og på bakrunn av at det har vært snakk om å totalforby kunstfiber, ønsker jeg denne endringen.

Lars
"If it breaks you get to keep both parts"
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Forsåvidt enige i forslagene, men ikke begrunnelsene, folk må jo få en sjangse til å komme å se om dette er noe de kan tenke seg å være med på i fremtiden, altså ikke et absloutt draktkrav.

NM historisk utendørs bør imidlertid ikke primært være en "Bueskytekonkuranse", men en sosial øvelse med et sterkt innslag av historie, kultur og håndtverk/håndarbeid, og konkuransene bør gjenspeile dette, hvor ble det av årets bue?

For de som utelukkende er interesert i en NM tittel har vi Norsk bueskytterforbund, de gjør slike ting langt bedre en vi noen gang kommer til å gjøre.

Så en liten korigering: Det var IKKE mange som ikke kunne komme PGA draktkravet, det var noen ganske få :evil: som signaliserte dette.
-------------
Odd
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Gode forslag Lars :)

Og enig med Odd at arrangementene bør ha historisk preg, men det betyr jo ikke nødvendigvis at man skal forby og pålegge i hytt og pine. Historisk bue bør være det kriteriet man setter, så syntes jeg resten burde være frivillig.

Jeg sendte forsovidt også inn noen forslag i dag. Og siden Lars går frem med et godt eksempel, følger jeg opp med å legge ut mitt her også:


Forslag som ønskes tatt opp på årsmøtet i Norsk Langbuelag 16. sept.

1. Regelverk og klasser innen lengdeskytingen.
Nåværende ordning skiller mellom kjønn og alder. Lengdeskyting er en utstyrfokusert konkurransegren, og spesiallagde buer og piler er nødvendig for å hevde seg. Ut fra resultatlistene ser man at det ikke finnes noen sammenheng mellom lengde og kjønn. Det finnes heller ikke noen markant fordel av å skyte en kraftig bue, slik at et kjønnsskille skulle være nødvendig av den grunn. Derimot finnes det et stort skille mellom dem som har buer som egner seg til lengdeskyting, og de som ikke har det, og det kan virke urettferdig at normale buer og piler skal konkurrere mot utstyr som er ment kun for å skyte langt.

Dette lar seg løse på en enkel måte. Lengdeskytingsbuer gjenkjennes på at de har en svært rask tørrslippshastighet, noe som gjør at de kan skyte svært lette piler langt. Normale trebuer designes derimot gjerne med tanke for å kunne brukes i mange år, og har gjerne en mer moderat tørrslippshastighet. For å utnytte buens potensiale bør derfor normale buer bruke piler med normal vekt. Derfor kan det være hensiktsmessig å innføre en ny klasse innen lengdeskytingen der man har et fastfatt forhold mellom pilvekt og buens dravekt. Dette blir da en klasse som gjenspeiler Broadhead-klassen i USA, der pilene må veie 10 grain per pund dravekt. Slik sikrer man seg at vanlige buer også har en sjanse til å konkurrere, samtidig som man fremmer bygging av normale men raske buer. En slik klasse medfører naturligvis noe mer arbeid for arrangjørene, da både piler og buer må veies før konkurransen, men dette krever kun et minimum av utstyr, og det vil i seg selv kanskje være interessant for skytteren å få veid buen og pilene på en standardisert måte.

2. Flere konkurranseformer i NM.
Årets NM var nyskapende med Historisk Runde. Dette var langt artigere enn den vanlige Fita-skytingen, og jeg håper at denne konkurranseformen har kommet for å bli. I tråd med NLs ønske om å øke medlemsavgiften og NLs aktivitet, vil det også være naturlig å se nærmere på andre former for bueskyting. Konkurranse i hurtigskyting ble arrangert i forbindelse med NM 2006, og var etter sigende svært artig. Dette er en konkurranseform som i motsetning til rekurve- og compound-klassene, appelerer godt til den historiske klassen. Instinktiv skyting og trebuer som ikke liker å bli holdt på fullt trekk, gir automatisk rask skyting sammenliknet med de øvrige klassene. Hurtigskyting er en utfordrende og ukonvensjonell skytemåte, som både er artig for skytteren, men også artig for publikum å se på. Det ønskes derfor at hurtigskyting taes opp som en fast konkurranseform, og at det derfor utarbeides et regelverk.

Norsk Langbuelag, med sine regler om naturmateriale i buen og pilene, oppfordrer til hjemmeproduksjon av trebuer. Dette er en prosess som stort sett foregår manuelt, lite standardisert, og ofte av skytteren selv. Medlemsmassen har buer med et mangfold de moderne klassene bare kan misunne. For NL bør det også være et mål å fremme hjemmeproduksjon av buer. Derfor vil det være naturlig at det innføres en ny konkurranseform som retter seg direkte mot buemakerhåndverket. Gjennomføringen av en slik konkurranse kan enten være en ren avstemming, eller man kan utpeke dommere som tar på seg oppgaven å kåre årets pil og bue. Dette vil også være en ypperlig mulighet for sosialt samvær og prat rundt buemakerhåndverket, i tillegg til å være en stor inspirasjonskilde for landets nåværende og kommende buebyggere.

3. Draktkrav.
Årets NM hadde ikke vært det samme uten krav om historisk drakt. Likevel har det på bueforumet blitt gitt uttrykk for at flere ikke kom til å møte opp nettopp på grunn av draktkravet. Dette er beklagelig, og noe NL bør justere seg etter dersom laget ønsker å samle folk som interesserer seg for historiske buer. Det finnes mer tolerante og positive måter å fremme delinteressen historisk drakt, enn ved påbud.

4. Ønske om vedtekter som sier noe om hvordan regler og klasser skal utformes.
Dersom det ikke allerede finnes noe system på av hvem, hvordan og når regler kan opprettes og justeres, bør dette opprettes for å sikre seg et regelverk som er gjennomtenkt og forutsigbart.

5. Bruk av glassfiber i lengdeskyting.
Ref. Protestbrev. Klubbens regler sier tydelig at glassfiber og andre ikke-naturlige materialer ikke tillates i lengdeskytingen. Dette da slike materialer gir svært store fordeler. Likevel har glassfiberbuer blitt brukt under både NM, og andre arrangementer, i tillegg til at disse har blitt registrert i både resultatliste og adelskalenderen. Dette er svært beklagelig, og undergraver hele konkurranseformen. Her må man enten lage et regelverk som ikke forutsetter kontroll, eksempelvis alt tillatt, eller så må man begynne å håndheve regelverket som allerede eksisterer.



Hilsen Ivar Malde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hyggelig å høre at det ikke bare er jeg som er engasjert :D

Jeg sendte selv inn en del innspill til den forrige dagsorenen. En del ble endret med den nye, andre ting ikke.

Ting som ikke ble endret/tilføyet:

Forslag:
Skal NM i historisk bueskyting være med draktkrav?


Begrunnelse:
Dette er det mye uenighet om i buemiljøet. Årsmøtet bør ta et standpunkt på dette.

Forslag:
Skal NL jobbe for å fungere som paraplyorganisasjon for historiske buer?


Begrunnelse:
NLs styre ønsker at man må være medlem i NL for å få delta i NM, dette virker som om de prøver å leke NBF. Dette bør årsmøte få si sin mening om.

Forslag:
Jeg foreslår at det innen neste års årsmøte utarbeides vedteker for NL.

Begrunnelse:
Dette gjør at NL får en ryddigere struktur og fokus, og mer forutsigbarhet for medlemmene.

Forslag:
Endre punktet om valg til valg av styre.


Begrunnelse:
Jeg syns det er veldig rart at styret ikke stiller til valg. Nå har deler av det sittende styret sittet i to år, andre lenger. Et valg sier om styret faktisk har støtte blandt medlemmene eller ikke. Sitter de fordi de gjør en god jobb og medlemmene ønsker dem i styret, eller sitter de der frodi ingen andre påtar seg jobben? Er det gitt åpning for at andre enn Ingar kan stille? Hvor stort skal egentlig styret være? Hvor lenge skal de sitte?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Slutter meg til det Kviljo og Are har skrevet!

Jeg er også av dem som har stusset over at årmøtet mangler det viktige punktet valg. Enda mer stusset jeg over at styret har besluttet å utvide med én bestemt person, uten at dette er behandlet av medlemmene. Jeg er helt sikker på at vedkommende vil gjøre en god jobb, men mitt poeng er at en slik framgangsmåte er uforenlig med god foreningsskikk. Styrets sammensetning, oppgaver og funksjonstid skal være nedfelt i vedtektene, som vedtas av årsmøtet, m.a.o. av medlemmene.

Jeg støtter fullt ut Ares krav om at det snarest må lages vedtekter. Årsmøtet må oppnevne et utvalg som får til oppgave å utarbeide et forslag, som legges fram til godkjenning på årsmøtet i 2008. Etter mitt syn må vedtektene følge det mønster man finner i en hvilken som helst annen forening.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Ingis
Mester
Innlegg: 684
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Årsmøte i Norsk Langbuelag nærmer seg og jeg syntes det er flott at flere engasjerer seg i lagets fremtid.Langbuelaget er nå i ferd med å endres med krav til vedtekter og kanskje bør det nedsettes en valgkomite,slik det er vanlig i andre klubber/lag.Benkeforslag på personer til styret bør også være fullt mulig.
Jeg har fått en forespørsel fra styret om å bidra og svart positivt på den,men det har nok lett for å bli de "nærmeste" man spør.
Det er nok viktig at styret består av personer med litt geografisk spredning,og kanskje bør langbuelagets aktiviteter spres litt mer rundt i landet.De som er ivrige og nok interessert møter nok opp uansett.
Skulle det være andre kandidater til styret,må vedkommende selvsagt ha en mulighet for å bli valgt inn.
Vi ses på årsmøte! :D
"Back to nature!"
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Vil henlede opperksomheten mot punkt 9 på dagsorenen, hvor styret foreslår at kun medlemmer kan delta på NM.

Jaggu svinger fort i klubben vår, forran fjordårets NM hadde vi en opphetet diskusjon om hvorvidt utlendinger skulle kunne delta, i år vil vi plutselig ikke bare utestenge utlendinger, men også nordmenn!

Tenk nøye på konsekvensene: NM blir kraftig degradert, og kan vanskelig kalles noe annet enn en et klubbmesterskap. Rekruteringa blir skadet da man ikke får komme og se det hele litt an før man melder seg inn, for ikke å snakke om sammarbeidet med andre miljøer som liger litt langt fra Oslo.

Så var det disse forslagene da: Jeg kan ikke se at styret har satt av et punkt på dagsordenen til å behandle innkomne forslag!
-------------
Odd
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

På årsmøtet i enhver forening er valg på styrets medlemmer en selvfølge
og viktig post. I sin spede barndom gikk det nok greit å drive langbuelaget
som et privat foretak, men med større medlemsmasse og medlemskontigent bør det utarbeides vedtekter og holdes valg på årsmøtet. Oddbjørn.
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Veldig viktige og interessante innspill. Håper på en ryddig og demokratisk prosess framover mot ett NL som vil virke samlende og inspirerende for alle som driver med historisk bueskyting.
Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

odd skrev:Vil henlede opperksomheten mot punkt 9 på dagsorenen, hvor styret foreslår at kun medlemmer kan delta på NM.

Jaggu svinger fort i klubben vår, forran fjordårets NM hadde vi en opphetet diskusjon om hvorvidt utlendinger skulle kunne delta, i år vil vi plutselig ikke bare utestenge utlendinger, men også nordmenn!

Tenk nøye på konsekvensene: NM blir kraftig degradert, og kan vanskelig kalles noe annet enn en et klubbmesterskap. Rekruteringa blir skadet da man ikke får komme og se det hele litt an før man melder seg inn, for ikke å snakke om sammarbeidet med andre miljøer som liger litt langt fra Oslo.

Så var det disse forslagene da: Jeg kan ikke se at styret har satt av et punkt på dagsordenen til å behandle innkomne forslag!
Helt enig.
Og hvis man da kombinerer dette med kleskode så tror jeg kanskje ikke Langbuelaget vil få særlig mange medlemmer.
Da blir det mer som en lukket klikk for særdeles interesserte "historienerder" (mener ikke å tråkke noen på tærne, jeg er bare særdeles uinteressert i historien rundt dette.. jeg er utelukkende interessert i bueskytingen med helt enkle buer uten "dill" på)
Og å da kalle en konkurranse, som utelukker alle som ikke er villig til å kle seg ut for å skyte med bue, for NM blir rett og slett latterlig.

Jeg må kanskje legge til at jeg ikke er medlem av langbuelaget per dags dato, og kommer sannsynligvis aldri til å melde meg inn heller siden dette med kleskoden "henger ved" konkurransene.
Og jeg vet at jeg ikke er den eneste.
Og det burde faktisk være noe NL tar til etterettning.

For spørsmålet jeg sitter med er om NL er så åpen for nye medlemmer som de skal ha det til, eller om det kun er "hardbarka historikere" utkledd som "men in tights" som slipper inn i varmen?

Må legge til at ikke alle jeg har møtt har gitt meg det inntrykket... heldigvis. Men med min rytterbue (som er trukket med ett tynt lag glassfiber for å ikke knekke) og totale mangel på interesse for klesdrakt ol så har jeg tildels fått inntrykk av å ikke være "god nok" for NL.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Mange gode ideer på gang! NL har vokst fra å være noen få ildsjeler til å være en "normal" organisasjon.
Det må nok få noen konsekvenser. Vi trenger fortsatt ildsjelene, ellers rakner det hele fort, men vi må følge vanlige spilleregler.
Et av våre "problem" er at vi er veldig spredd geografisk, vi dekker en strekning fra Norkapp til Lindesnes,
og kan nok ikke forvente at alle medlemmer dukker opp på konkurranser eller møter.
Jeg, og sikkert flere andre, snublet over NL på internett. Selve skytinga kan nok ikke foregå via nett, men kanskje
vi kunne brukt nettet til noe av møtevirksomheten. Jeg ser svakheten ved at ikke alle har PC, men det er kansje noe å vurdere?

Lars
Ingis
Mester
Innlegg: 684
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Sturlabuer skrev: "Mange gode ideer på gang! NL har vokst fra å være noen ildsjeler til å være en "normal" organisasjon."

Ja dette er nok sannheten.Truls Erik Dahl dro i gang NL,og har nedlagt et kjempearbeid for å fremme tradisjonell bueskyting,buebygging og historie.Tusen takk Truls!
Så til fremtiden. Laget har blitt stort og dette fremtvinger nok at laget bør drives som et hvilket som helst annet lag organisasjonsmessig.Årsmøtet er i alle foreninger/lag den høyeste myndighet,og det at NL innkaller til årsmøte er en god start for å stake ut lagets fremtid.Jeg håper mange har anledning til å komme,slik at årsmøte kan bli et skikkelig og sakelig "arbeidsmøte".En styrke for alle lag/foreninger er at alle har en mulighet til å komme med innspill/forslag,og dette er årsmøtet absolutt en arena for.Det vil alltid være uenighet om visjoner og veien videre,men jeg håper virkelig at vi kan være saklige og i fellesskap stake ut en kurs for fremtiden,som flertallet kan stille seg bak.
Jeg tror nok enkelte har følt at noen få har bestemt mye,og det har sikkert i enkelte tilfeller vært riktig.Hvis vi nå kan få etablert en ordning med et skikkelig og VIKTIG Årsmøte ,hvor alle har muligheten til å bidra og påvirke,ser jeg fremtiden lyst i møte.
Møt frem med åpent sinn og bidra med ditt positive engasjement. :)
"Back to nature!"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg har dessverre ikke anledning til å komme, men ønsker alle et godt og konstruktivt årsmøte! En særlig takk går til ildsjelene som har dratt lasset så langt, og håper at de fortsatt vil være med! Ildsjeler trengs!!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ingis skrev:Det er nok viktig at styret består av personer med litt geografisk spredning,og kanskje bør langbuelagets aktiviteter spres litt mer rundt i landet.
Enig. NL har alt for lenge vært en landsdekkende Oslobasert forening. At de ønsker å ha inn et styremedlem som kommer utenbys fra er et skritt i riktig retning. Jeg skulle gjerne sett at flere landsdeler var representert, uten at styret blir for stort av den grunn.

Truls har gjort en kjempejobb rundt historisk bueskyting i Norge. Takk for det Truls.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

nilstor skrev:Årsmøtet må oppnevne et utvalg som får til oppgave å utarbeide et forslag, som legges fram til godkjenning på årsmøtet i 2008. Etter mitt syn må vedtektene følge det mønster man finner i en hvilken som helst annen forening.
Årsmøtet ble avholdt og et slikt utvalg ble oppnevnt.

Det ble avholdt valg på styre og hele årsmøtet foregikk forholdsvis demokratisk.

Resteon kommer i referatet
:)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar