Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Kviljo skrev:Jepp, får gjøre det.

Det hørtes ut som en god idé Bøck! Men har det faktisk skjedd at noen her i landet har brukt et skarpt sverd på folk? :shock:
Tja, hvis du har fulgt med litt i media i det siste så har du sikkert fått med deg bråket i Oslo hvor det ble brukt ett samuraisverd. :wink:
Og så vidt meg bekjent så er ikke den episoden enestående heller.
Jeg syns personlig det er litt skremmende at hvem som helst kan stikke innom Pentagon og bla opp neon tusenlapper for å få kjøpt ett dødelig våpen. Enda mer skremmende blir det når man har vært innom Pentagon ett par ganger og ser hva slags folk som er innom der og kikker på sverdene de har. Nei, jeg tror ikke alle som "vanker" der er ute etter sverd for å henge dem på veggen til pynt akkurat.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oi! (jeg følger ikke særlig med på nyhetene nei :oops: )

Helt seriøst tror jeg ikke at den personen som kjøper et sverd for å kutte opp folk med, blir hindra i å gjøre ugang dersom man forbyr salg av sverd.

Det ville dog kanskje stoppe uhellet i fylla, men ikke noe mer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

90# var den visst. Trodde det var mer, men buen har mye ytterved.
Det første skuddet gikk fint. Artig sak 8)

Bolter av ask med selvsmidde brynjebrytere.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Får vi snart vite hvor langt den skyter? Skal du ha buen oppstrenget
hele tiden? Den ble riktig flott. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg hadde håpt på at regnet kunne holde opp noen timer i dag, men det ser dårlig ut :( Jeg tror forresten det blir vrient å teste hvor langt den går, for bolten vil jo bare skli bakover om jeg sikter 45 grader oppover :lol: Og jeg vet ikke helt om jeg tør å holde en finger på bolten mens jeg trekker av 8)

Kvier meg litt for å ha den oppstrengt hele tiden, men det var en kamp å få på strengen i går, så jeg tror nesten den bare får stå på. Det blir vel enklere å ta den av når buen har fått litt stringfollow, så får jeg heller ta den av da. Den har forsovidt mista 5 pund siden i går, så nå er den 85#. Om jeg lager en til, skal den få dobbelt sett nokker, slik den ene fra Bryggen i Bergen har. Da er det jo en grei sak å strenge den ned.

Las forresten at J. Alm hadde filosofert om at det ekstra hullet muligens kunne være til ei fot-reim, så jeg surra ei av hamp. Kjekt å slippe å trø på buen med sko.


Nå har jeg akkurat lest våpenloven, og jeg ser at det er en strafferamme på 2 år for dette :oops: Også må man ha tillatelse fra politimesteren til både å lage og besitte slikt. Får prøve å ordne det i morra.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

nydelig arbeid :D smart avtrekkersystem også :wink: det skal jeg prøve :lol:
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Et flott stykke arbeid Ivar.

Noen trøndere fikk tillatelse til å eie en tsjekkisk låsbue for noen år siden. Det var da av stor betydning at den ble innkjøpt til "organisert aktivitet", det kan kanskje være et tips når du skal søke.

Kall det eksperimentell arkeologi eller lignende. Du er jo fagmann på feltet og har sikkert noen kontakter som kan gå god for dine hensikter.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Flott låsbue Ivar.

Har du laget buen etter målene i Alm sin bok? Jeg har akkurat endt opp med noen balindemner og et par av dem er på rundt en meter. Hadde egentlig planer om en sammenleggbar (take-down) men det frister nå mer med en låsbue som din.

Ad pila som ligger løst: Jeg har sett andre låsbuer med en slags bladfjær som er festet bak på benderen over strengen og klyper fast pila. Kanskje det var noe liknende på originalen. Du kan eventuelt lage den i tre og surre den fast. Det vil holde pila på plass også ved 45 grader og det vil også sørge for at strengen alltid treffer bolten på riktig sted. Kanskje litt klønete forklart jeg kan lage en skisse hvis du er interessert :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jau, takker for det folkens :)

Jepp, tenkte jeg skulle argumentere for at det ligger en slik bue på Bryggen, og at det ville vært interessant å lage en funksjonell kopi, selvsagt i forbindelse med masteroppgaven (høhø :wink: ). Men jeg er ikke helt sikker på om det holder, så jeg tror jeg sper på med at jeg er medlem i Bergen bueskyttere og at den kan brukes i formidlingssammenheng på middelalderdager og slikt. Ellers får jeg vel finne en pistolklubb og høre om de kunne sette opp et skyteprogram for armbrøster.

Ellers driter jeg i det :lol:

Selve buen lagde jeg ikke helt etter målene fra Alm sin bok, men stokken er ganske lik. Avtrekkeren er dog ikke helt lik igjen. Buen som ligger på Bryggen er 89cm fra tupp til tupp. Jeg har bredde og tykkelsesmål på den også en eller annen plass fra da jeg skrev bacheloroppgaven. Formmessig er den nesten identisk med Lilløhusbuen, og det er jo litt artig siden man da har grunnlag for å anta at Bergensbuene kan ha hatt en liknende stokk og låsemekanisme, selv om det er funnet et par nøtter på Bryggen også.


Det ble noen krigsbueemner også Are?

Du har helt rett i det med den bøylen over nøtta som holder bolten på plass, men såvidt jeg har forstått er det en oppfinnelse som kommer litt etterhvert i utviklingsrekka. Det ser ikke ut til at Alm la merke til merker etter en slik bøyle heller. Så jeg tenkte at jeg får klare meg uten på denne. Neste, som forhåpentligvis får smidd avtrekker i jern og ei roterende nøtt, skal heller få en slik bøyle.

Skaut noen skudd med den i kveld, og det er helt klart at jeg må lage meg en til. Knallmoro jo 8)

Har sett litt på en hval-armbrøst/ballista som henger på Hordamuseet. Den ser "ganske" kraftig ut :shock: Barlindbue på den også. Kunne vært et artig prosjekt 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Helt rått.

Väldigt stilig. Såna kan du säkert sälja dyrt, en svensk som jag känner lagar armborst och dom är inte billiga http://www.e-bagen.nu/swedish/models/armborst.htm


Angående bolten vid lutning så kan du väl bara sätta lite dubbelhäftande tejp eller ett tuggummi eller nått under pilen så att du kan få se hur långt den går 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, tyggis :P
Men det var kanskje ingen dum idé faktisk :D Det må bli løsningen!

Egentlig tror jeg ikke at den går så langt. Strengen er jo fryktelig tykk, og boltene er nok litt i det tyngste laget. Må se om jeg får lagd en flightbolt ( 8) ) til den etterhvert. Jeg tror ikke det haster, for det har begynt å regne her i Bergen, og da går det fort 80 dager før sola kikker frem igjen.


Den der armborsten der så ikke dum ut. Glassfiberen er tilgitt, siden den ellers hadde form som en hornbue. Hva mener du han tar for de sånn omtrent?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

En til :lol:

Jobba så fort at den ble bare halv størrelse :shock:
5/16" skaft.

[img]http://kviljo.no/bue/låsbue/1.jpg[/img]
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Micke D
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 09 nov 2006, 20:32
Sted: Stockholm, Sverige

Legg inn av Micke D »

Hej Ivar!

Vad har du för mål på buen?
Vad har du för mål mellan buen och strängskåran?

90pounds var inte så mycket som jag trodde, den "ser" ut att vara starkare.

Originalet har en stoppklack i bakkant av pilskåran för att pilen inte skall falla ur när man skjuter uppåt, är det nått du skulle kunna limma fast? Annars så finns det en hel del målningar där skytten håller tummen över nöten för att hålla i pilen.

Jag har också haft lite planer på att snickra till en Lillöhuslåsbue med stock av björk och bue av barlind, OM jag får tag i ett lämpligt barlindsämne. Givetvis så nära originalmålene jag kan på båge och stock.

Om du kan få fram målene på buen som ligger på Bryggen så vore jag mycket tacksam!

Enligt lite nyare forskning så är Lillöhuslåsbuen nog inte från 1525, troligtvis så tillhör den borgens tidigare delar dvs 1300-tal.
Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Meget interessant Micke. Da er den kanskje ikke SÅ primitiv for sin tid likevel :)

Buen er 101 cm mellom nokkene, og 26x38mm ved midten. Også er pilrenna 30cm lang.

Jeg ser at jeg skulle gått direkte i Alm sin bok, for kopien i "Bygga Armborst" viste ikke så godt det stoppklacket, og heller ikke at avtrekkermekanismen har et hakk i front, slik at den ikke kan skyves sideveis. :( Jeg la iallefall ikke merke til det, hehe. Får huske det neste gang :)

Må si det høres litt potensielt vondt ut å holde en finger på bolten mens man trekker av, hehe. Men det er ikke sikkert at det er så galt.

Er originalen lagd av bjørk?
Finnes det noe nyere (eller eldre?) publisert litteratur som tar for seg denne Lilløhusbuen mer i detalj?


Gi en lyd når du har funnet et emne og vil lage en Bergensbue, så skal jeg rote fram målene, eventuelt ordne nye mål :)


Fant denne på nettet forresten:

http://www.kviljo.no/bue/lasbue.wmv
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hei Ivar. Finn gjerne målene på Bergensbuen. Det frister med en sånn.

På videosnutten ser det ut som om boltene har en del fall. Hvor mye veier de? Skutt den gjennom kronografen?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar