Jau, takker for det folkens
Jepp, tenkte jeg skulle argumentere for at det ligger en slik bue på Bryggen, og at det ville vært interessant å lage en funksjonell kopi, selvsagt i forbindelse med masteroppgaven (høhø
). Men jeg er ikke helt sikker på om det holder, så jeg tror jeg sper på med at jeg er medlem i Bergen bueskyttere og at den kan brukes i formidlingssammenheng på middelalderdager og slikt. Ellers får jeg vel finne en pistolklubb og høre om de kunne sette opp et skyteprogram for armbrøster.
Ellers driter jeg i det
Selve buen lagde jeg ikke helt etter målene fra Alm sin bok, men stokken er ganske lik. Avtrekkeren er dog ikke helt lik igjen. Buen som ligger på Bryggen er 89cm fra tupp til tupp. Jeg har bredde og tykkelsesmål på den også en eller annen plass fra da jeg skrev bacheloroppgaven. Formmessig er den nesten identisk med Lilløhusbuen, og det er jo litt artig siden man da har grunnlag for å anta at Bergensbuene kan ha hatt en liknende stokk og låsemekanisme, selv om det er funnet et par nøtter på Bryggen også.
Det ble noen krigsbueemner også Are?
Du har helt rett i det med den bøylen over nøtta som holder bolten på plass, men såvidt jeg har forstått er det en oppfinnelse som kommer litt etterhvert i utviklingsrekka. Det ser ikke ut til at Alm la merke til merker etter en slik bøyle heller. Så jeg tenkte at jeg får klare meg uten på denne. Neste, som forhåpentligvis får smidd avtrekker i jern og ei roterende nøtt, skal heller få en slik bøyle.
Skaut noen skudd med den i kveld, og det er helt klart at jeg må lage meg en til. Knallmoro jo 8)
Har sett litt på en hval-armbrøst/ballista som henger på Hordamuseet. Den ser "ganske" kraftig ut
Barlindbue på den også. Kunne vært et artig prosjekt 8)