Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Neis, jeg kaster da ikke bort energi på slikt tull :P

Får heller økse og smi og sy desto fortere, så slår man flere fluer i samme smekk. :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

...for hvem trenger vel treningsstudio når man har en krigsbue? :D

Dog, det så jo ikke ut som om du hadde store problemer med å trekke buen 26-27-28" Stein. Imponerende!

Jeg justerte tilleren som du sa Nils, og tok av en del ut mot tuppene. Nå er de bare 12mm rett under hornnokkene. Som dere ser slipte jeg bort de svære gevirnokkene og forsøkte på nytt med sidenokker. Sist hadde jeg problemer med at strengen bare ville glippe av, men disse fungerer 100%. Legg merke til hvordan både ytter- og kjerneveden kikker igjennom nokken. Det ble lekkert 8)

Og nå har jeg også veid den på nytt, både med den vekta jeg hadde med på Kaupang, og med ei svær 110# vekt. Faktisk viser de likt med bare 1-2# forskjell ved 70#, såvidt jeg kunne se.

Med en strengehøyde på 4" målt fra ryggen på buen (noe som jo er ganske lavt), og med 2" stringfollow er buen 85# ved 27", og 91# ved 28". Følgelig må den da være 103# ved 30", eller 115# ved 32", om den ikke får mer stringfollow og tåler de ekstra tommene trekk. Foreløpig har jeg ikke turt å trekke den lengre enn 28". Men jeg klarer ikke å trekke den lengre heller, hehe. Skaut en 10-15 skudd med den i dag, og jeg må jo si at det kjennes 8)

Jeg er litt usikker på om jeg burde gjort den litt mer whip-tillered, men den er jo ganske kort (72"), så jeg tror jeg lar det være. Ut fra målene i Hugh Soars bok er ikke MR-buene særlig whip-tillered heller.

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Jeg kan herved innrømme at det ikke var uten problemer jeg spente buen!
Det var rett og slett tungt! Hadde aldri klart 10 skudd med den der.
Skulderen min likte ihvertfall ikke de 3 jeg skjøt.....

Så det blir lettere buer lenge enda på meg...

Ellers kan jeg bekrefte at buen var et pent stykke våpen! Meget godt håndverk!

Pilene sto heller ikke tilbake for buen, de gikk halvveis igjennom halmmatten, tunge som de var!
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Lurer på om jeg har strukket noen sener i trekkhånda, for håndleddet kjennes ikke helt friskt ut lenger, etter at jeg brynte meg litt på buen på onsdag :roll:


Så derfor tenkte jeg at det ville være en fin anledning til å lage en mer passelig bue. Limte sammen en hickory/purpleheart flatbue på torsdag, og begynte å tille den i kveld.

Det sies at purpleheart er best egnet til midt-laminater. Men siden det kjentes så vanvittig tungt og kompakt kunne jeg ikke stå imot for fristelsen til å prøve det som buklaminat. Jeg tenkte det var best å gjøre det safe med den første buen, for å sjekke hvor godt treet holdt, og derfor ble det en 1,5" brei og 72" lang pyramideformet flatbue som skulle og skal bli omtrent 50 pund ved 28". Limte den sammen med 3/4" reflex. Det burde jo ikke være for mye forlangt.

Men den gang ei. Selv om jeg tok det seint og forsiktig, og hadde en fin og jevn tiller (eller bend/bøy? :wink: ) allerede ved 6" strengehøyde, oppdaga jeg allerede da de første kompresjonsmerkene. Duverden! Jeg fortsatte bendinga til 27" med lang streng, som på bildet, og da hadde den stort sett kompresjonsmerker over hele lemmene. Et av dem gikk nesten igjennom hele laminatet :shock: Men til tross for det fulgte den ikke strengen alleverden. Til nå er det bare rundt 1".

Det måtte jo prøves, men det er helt klart at purpleheart ikke fungerer som buklaminat. Som dekorativt midt-laminat er det nok fint, men jeg er litt skeptisk til det også, for det har jo liten hensikt å tynge ned buen med et svintungt midt-laminat. Dog, lekkert er det jo. Fine bølger og en grom farge. Gleder meg til å pusse og olje buen i morra! Tipper det blir lekkert, til tross for alle kompresjonsmerkene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Ivar, jeg synes det ser ut som bendestokken din står litt skjevt i buenene på de to siste bildene av buer i spenn.
Er dette noe du gjør for simulere hvordan buene blir bøyd når du skal skyte,
buehånd med trykk midt på håndtaket og drahånd litt over midten av strengen?

Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det stemmer! Men det er lurt med en lærlapp på toppen av benderen, ellers blir det somregel ekstra spennende, hehe.

I tillegg pleier jeg å flytte håndtaket ned en tomme fra senteret, slik at pila kommer litt nærmere sentrum.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Min nye bue med permanent bender:
:lol:

Bilde


Stokk av eik, avtrekker av bøk, utløserpinne med låsepinne av ask, bue av barlind, bue festa til stokken med hamp, og streng av lin. Design fra låsbuen funnet i "vallgraven i Lilløhus i 1941", som nå skal befinne seg på Kristianstads museum i Sverige, og trolig skrive seg fra bondeopprøret de hadde i 1525.

For øyeblikket står buen i spenn for å hente litt stringfollow, slik at jeg muuligens klarer å sette på linstrengen for å finne ut om den fikk rett lengde. I så fall gleder jeg meg enormt til å lage noen bolter og prøve den i morra 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Grattis, da blir det bare å registrere skytevåpenet ditt da ;) Husk at det ikke lenger er en vanlig bue, men en skytevåpen (iflg våpenloven) så lenge den har en utløser.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Se det ja, den var fin. Mener ikke å stikke skår i gleden, men bruk
beskyttelsesbriller til du ser at alt fungerer. Denne type
utløsermekanisme kan visst i enkelte tilfeller vippe pilen rundt slik
at den treffer skytteren i ansiktet, hvis ikke alt er "linet" opp riktig.
Jeg leste en artikkel om en slik bue en gang. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Takker for tips :)

Jeg får vel stikke innom polisen og skrive en søknad. Så er spørsmålet, skal jeg innrømme at jeg har drevet ulovlig våpenproduksjon? :lol:
Må vel inngravere et nummer på den og greier, hehe :roll:

Tipper den kan vippe pila om strengen treffer for lavt på "nokken" på bolten? Jeg får bruke litt forsiktighet.

Jeg er forsovidt mer skeptisk til om buen faktisk tåler trekklengden. Den forrige buen jeg lagde eksploderte. Det er ikke så rent enkelt å bende en slik kort bue.


Dere har kanskje forslag til hva det ekstra lille hullet under bue-surringene er til? Feste for fotbøyle?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Du burde kanskje si at du har kjøpt den i utlandet. Det er visstnok
strenge regler for hvem som får lage våpen. Jeg undersøkte på
politistasjonen for et år siden og de sa man ikke trengte bæretillatelse
for armbrøst? Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

...for det er sikkert kjempelovlig å ta med en slik i håndbagasjen over grensen :wink:

Nei tenker jeg tar med meg "Europesika armborst" av Alm, og sier at jeg "kommer til å" lage en slik dersom de gir meg tillatelse til det.

Jeg får satse på at de har like mye godvilje her i Bergen, selv om jeg aner at de ikke har det.

Holder forresten på å prøve og strenge denne galskapen, men det er sytten meg ikke lett :shock: Burde nok lagd dobbelt sett nokker på den.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Det er sikkert lurt å gå til politiet og spørre om du kan få lov "begynne på" et låsbueprosekt.

En digresjon (har ikke tenkt å okkupere Kviljos tråd, start eventuell diskusjon i ny tråd):

Dette med låsbuer har relevans for en diskusjon som går litt i det stille i blankvåpenmiljøet: Om vi skal ta initiativ til å få spesialtillatelser for besittelse av våpen i foreninger som driver med historisk gjenskaping, og tilsvarende innskjerpinger for andre. Det er ikke alle i miljøet som er så begeistret for at hvem som helst kan kjøpe seg et skarpt sverd og lage avisoverskrifter ved å hogge ned folk i fylla. Etter flere slike saker er noen litt bekymret for at vi som er seriøse vil få lide. Det er naturlig å diskutere muligheten for å løsne på reglene for låsbuer i den sammenhengen.

Blankvåpenmiljøet er ikke oversvømmet av jurister, så om noen bueskyttere er jurister, eller kjenner noen slike, hadde det vært ønskelig å få til en i utgangspunktet uformell diskusjon rundt mulighetene.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, får gjøre det.

Det hørtes ut som en god idé Bøck! Men har det faktisk skjedd at noen her i landet har brukt et skarpt sverd på folk? :shock:

På mange måter kan man si at det er betenkelig om alle skulle kunne skaffe seg en armbrøst eller et skarpt sverd, men ser man det i sammenheng med at 16-åringer får kjøpe hagle, så syntes jeg dette er bagateller. For sverd sin del - brødkniver selges fritt og nesten over alt, for ikke å si økser. Og for låsbuer sin del - compoundbuer selges fritt, og er minst like farlige som en armbrøst.
Videre, enhver som har rent rulleblad, er over 21, og har mulighet til å møte opp 50 timer på en lokal pistolklubb, kan gå i butikken og kjøpe seg en "do you feel lucky, punk?".

Så i bunn og grunn kommer det til at folk må bruke fornuft. Uten fornuft er det meste farlig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar