Ask eller eik?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Hærulfr
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 16 okt 2006, 17:47

Legg inn av Hærulfr »

Jupp, det var den rette linken.
Jeg har prøvd vaier som streng Det blir alt for tungt til at det blir effektivt, og buen blir mer som en slapp ustemt gitar
Men det er fint som tillerstreng.
Ah, slepper jeg å vare lur. Det var akkurat det med vekta som 'bekymra' meg mest.
Du burde splitte rogna slik at ryggen på buen blir så flat som mulig. Dersom ryggen buler veldig, blir midten veldig stresset, så tynne stokker av rogn passer helst til mindre kraftigere buer. Kanskje under 40 pund.
Hmmm, stokken er nu engang bøyet, mye og mye, ca. 3-4" over 10'. Blir uanseet vanskelig å få flat rygg ut av den med mindre buen skal bli bøye sidelengs (noe som ikke er å foretrekke heller, antar jeg).
Som jeg ser det så er det egentlig to muligheter, positiv eller negativ ('recurve' helt fra handtaket) rygg. Stokken måler ca. 4-5", så muligens er det plass til to brukbare emner. Ellers så har jeg flere rognebærtre (opp til 7-8"), men har ikke lyst til å brenne dem bort for jeg har lagt et par-tre (eller flere) buer.
.......la årringene være stående.
Og det betyr at årringene følger det rektangulære profilet på buen. Den virtuelle margen befinner seg mellom buen og stytteren?
Hærulfr
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 16 okt 2006, 17:47

Legg inn av Hærulfr »

Hvis du har lest endel om buemaking har jeg bare en ting å si:
Spikk i vei! det er ingen grunn til å vente. Kanskje går det ad dundas, men du har i alle fall lært noe av det. Skogen og trelasthandelen er full av bueemner. eller sagt på en annen måte: bueemner er det lett å få tak i, tid er det verre med. derfor: Peis på, så kaster du i alle fall ikke vekk tida.
Jeg alt starta på den første. Rogne stokken skal være der (eller klar) om et par-tre måneder når jeg har fått litt erfaring.
Jentene mine har begynt å mase om buer og, så det skal gå bra.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Svingninger sideveis gjør ikke allverden, så lenge grepet er på linje med nokkene.

Se f.eks denne ekstreme varianten av sideveis svingninger:
http://www.primitivearcher.com/smf/inde ... 153.0.html

Svingninger andre veien er mye verre å jobbe med for å få en gjevn bøy.

Med en såpass tykk stokk tror jeg ikke det er noe stort problem med for rund rygg, om du holder deg under 2" bredde.

Jeg ville kløyvd den slik at du får ett godt emne, også ville jeg forsøkt å lage en bue ut av det andre emnet også. Som Ole sier, det er bedre med ett godt enn to halvdårlige.

Stående årringer betyr at man kan se årringene som rette linjer på ryggen og buken. Men dette er bare forbeholdt plankebuer, der man ikke bare kan skrape av barken og bruke den ytterste årringen som rygg.
Slik:
http://kviljo.no/bue/askrecurve/4.jpg
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

När du säger "bruka den yttersta årringen" då menar du helt enkelt att man inte rör ryggen efter att man tagit av barken?

Men vilket blir bäst? Stående ringar eller yttersta åringen :?:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Stemmer! Å bruke årringen rett under barken er best. Da er man helt sikker på at fibrene går igjennom hele buelengden, om det ikke er vridning i stokken.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

ja, Hærulf det er noe som heter buebassilusker...meget smittsomt og det finnes ingen kur!!
se bare på dette forumet...
Man kan nok lage bue av eik...ekstem pyramideform...men det finnes mye forskjellig eik, vintereik, sommereik, amerikans eik osv, den bør nok være hurtigvokst med langt mellom år-ringene...men eik er ikke noe førstevalg vil jeg tro...
Bilde
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

EIk/hickory buen min lever i beste velgående den ;) Jeg har vel nevnt det tidligere, men det finnes et jernalder funn fra Danmark av en d-snitt bue i eik.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

D-snitt buen min av eik fikk en brist i øvre lem for litt over
en uke siden og må lamineres ved leilighet. Bristen kom da jeg
"overtrakk" den ifm plystrepilene jeg testet.
Mulig bristen ville kommet uansett men nå har jeg ihvertfall det å skylde på. :-)

Har en eik til tørk i boden også nå så "ein lyt prøva igjen".
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag håller på att laga en bue i ek.
Ek i buken och hickory som rygg. Limte den opp med svag recurvering i yttersta tredjedels lem.

Jag hade en ganska diger ekstock som jag kånkade till byen och fick såga till på en skikkelig klyvsåg. Av 5st planker var det en som dög, dom andra hade sprickor eller skruvhål i sig.

Plankan dög kanske till 2 emner så jag gick för 1st fint emne. Jag tog ut sågningen lite för att inte snåla. När jag hade fått delt den itu(för hand) så tog det inte många sekunder förrän dlen jag hade valt svängde av som en banan, helt obruklig till bue. Den andra biten som var lite för smal var såklart rak och fin. Den har dessutom en spricka i sig. :roll:

Nu har jag golvtillrat den och jisses vad stark ek är. Buen ser redan ut som en liten fis och jag sliter med att stränga den upp på låg stränghöjd.
Nu är emnet lite vanskeligt så det blir nog borta en hel del till innan jag är klar.

Få se nu när man har fri igen så jag kan fortsätta.....om 2 veckor kanske :?
Svar