Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det stemmer. Mesteparten av bøyen ville vært i midten om jeg ikke tok av en del 1/3 mot tuppene.

Noen kopi kunne det jo uansett ikke blitt, men tilleren kunne blitt den samme, dog det ville ikke blitt noen behagelig tiller tror jeg, hehe. Iallefall ikke med lette piler.

Tror jeg skal ta den ned 10-20 pund til faktisk. Men da skal jeg ta vekk et par årringer på ryggen. Den er ikke langt fra dimensjonene til 70-punderen faktisk, så det er tydelig at det er stor forskjell på emnene, og at man ikke kan vurdere dravekten bare ut fra ytre dimensjoner.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg stod og sikla litt på barlindbuen på et vikingmarked i helga, og plutselig ble den bare 80 pund ved omtrent 27" trekk. Det var søren meg ikke mangle siklingstakene som skulle til før den falt 30-40 pund!

Om supertiller beregner riktig, så skal den være omtrent 95 ved 30" trekk. Og det bør den tåle. Så i morra skal jeg friste sjebnen, og trekke den fullt ut på tillertreet. Det blir spanande :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Vi krysser fingrene for at resultatet ikke blir et nytt bilde med skamfert ansikt... :wink:
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe 8)

Tenker at jeg rigger til noen blokker og et langt tau :lol: :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

I kveld fikk jeg tid til å lage meg et tillertre med blokk-system som kan monteres på skrapegampen. Og etter det fikk jeg trukket barlindbuen til 28 tommer med 3" strengehøyde. Den holdt!

Med samme strengehøyde fikk jeg også målt den til 90 pund ved 26" trekk. Så dette lover bedre enn jeg trodde tidligere. Nå må jeg bare øve på å trekke den, og sjekke tilleren noen ganger til, før jeg prøver å rive i med er så langt trekk jeg klarer. Tror faktisk ikke det blir mer enn 28-29 til øret, med en sånn skulderbredde-minimerer av en bue :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Man får fort en litt "komprimert" følelse når buene begynner å bli tunge, ja ... Men det er en del av sjarmen med dem!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, litt av sjarmen det ja :)

I kveld har jeg tatt en liten veie- og måle-sesjon av barlindbuen.

Jeg tror jeg må ha målt litt feil sist, for den er ganske nøyaktig 90# ved 26" trekk og 5" strengehøyde i kveld. Også ser det ut til at den plusser på 4# mellom 25 og 26", noe som burde bety litt mer enn 98# ved 28" eller 106# ved 30", eller 114" ved 32".

Og ut fra Badgers nå oppdaterte versjon av masseformelen, skal den være spot on ved 29-30" trekk.

I går lagde jeg en streng av lin til den. 36 tråder av Barbours 25/3, med 40% ekstra i tømmerstikkene. Håper den holder. Og forhåpentligvis vil ikke tømmerstikkene slippe slik de gjør med fastflight.

Har forsovidt nærmest dyppa den i flytende bivoks. Den veide iallefall 20 gram mer etter at jeg satte den inn med bivoks, hehe 8) Så den bør være rimelig vanntett. Tviler på at det er noe godt triks om man skal forbi 300-meteren dog!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kan du vennligst vente med å knekke den til etter Kaupang? Det er ganske mange av oss som gjerne vil se den!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har ikke klart å ta livet av den til nå, så jeg regner med at den forblir i én del frem til Kaupang iallefall. Det ser forsovidt ut til at jeg skal slite godt med å tre meg inn i den til da, om jeg fortsetter med å ikke trene :roll:

Ellers har jeg gjort ferdig buen jeg nok kommer til å skyte "presisjon" med på Kaupang. En liten shiny gul sak på 60-70-80 pund - alt etter hvor langt man trekker den, hehe. Ifølge Badgers masseformel er den ganske heftigt overvektig, så den burde duge til 32" og sikkert lengre også.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Väldigt snygg.
Vad är det för trä?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Osage Orange

Bilde

:D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Den var lekker Ivar. Gleder meg til å se den også på Kaupang. Utsett den for lys, så får den en nydelig gyllen fagre.

Har du fått laget deg et transportrør til buene dine ennå? Såvidt jeg har skjønt skal du i alle fell ha med tre buer til Kaupang. Var innom OBS-bygg for en stund siden og fant sånn langt stort papprør til å støpe pillarer/søyler inni. Kosta 80 kroner og er sterkt som fjell. Ulempen er at det veier like mye :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg hadde egentlig gjort den ferdig for en stund siden, men så fant jeg ut at jeg ville justere den litt. Iallefall, i mellomtiden hadde den skifta farge litt, så jeg gikk over med sandpapir på hele buen for at den ikke skulle være spraglete, hehe.

Syntes godt den kunne beholde gulfargen jeg. Temmelig rart å se alt det gule sponet iallefall, hehe.

Har ikke studert så nøye på disse rørene. Tenker jeg bare surrer buene sammen med noen lærreimer og hiver de i bilen. Det eneste jeg er litt skeptisk til, er at eventuelle ekstra buer jeg tar med må ligge i bilen. Det kan vel fort bli for varmt og fristende for kleptomaner. :?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag misstänkte att det var osage men var tvungen att fråga eftersom jag har hört att det inte lämpar sig speciellt bra till selfbows trots att dom driver mycket med det i usa.

Skjuter den bra? Är det mycket handshock i den?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det trasige med osage er vel at man bør jobbe seg ned til én årring i kjerneveden, og det tar jo litt tid.

Hva skulle årsaken være til at det ikke fungerer som helvedsbue?

Den skyter rimelig fint igrunnen, men jeg har ikke testa den allverden. Helt normalt til å være en Holmegård igrunnen. Men jeg forstår hvorfor man veldig ofte ser buer fra Junaiten med stringsilencers. Denne kunne iallefall trenge det, for den river skikkelig i strengen, selv med 75 gram tunge piler, hehe. Det har nok sammenheng med at den har omtrent null stringfollow, og at den er ganske overbygd, i tillegg til at treet var veldig tungt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar