Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Klem i vei Daniel. :D Takk Bjørnar. Som du sa på telefonen så er det noe i det å lage buer som kan mestres. Barlindemnet kommer til å bli tillerert til 33", men jeg har nok ikke så lange armer. Men 2,10 er jo en pen lengde. 110# på 32 og 115# på 33"?
Langbuen på bildet er belagt med råhud for å forsterke en dårlig askelaminat med 45 graders årringer. Fikk tipset av Per O. Buen har nok blitt svært holdbar, men også utrolig tøff med råhudbacking. den følger strengen ca 1" og har en liten anelse whiptiller. 70# på 32" er en behagelig langtholdbue. Holmegårdsbuen er en god gammeldags løsning. Den følger strengen endel, men er behagelig å skyte med. Begge buene er laget for to gode kunder.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Fine buer. Når det gjelder barlindbuen og buer generelt så er nok jeg helt i andre enden på tenkeskalaen. Jeg vil heller ha en bue som jeg kan mestre og treffe blinken med istedet for en 100+ bue som jeg så vidt kan trekke opp og skyte i hytt og pine.
Men OK jeg ser den macho biten, bare ta vare på kroppen, du har bare en.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Jeg kan godt forstå at man vil lage ei bue man klarer å bruke.. MEN, det er ikke alle emner som er gode nok til å bli gode etterligninger av MR-buene.. Derfor er det morro å "kopiere" en av dem når man først har et emne som er bra nok. Alle andre emner holder jo til buer man kan bruke. Dessuten er det jo ikke alle MR-buene som blir hundreogmætti pund. Noen av dem blir nok ikke mer enn 100-120#, og det er jo morro å lage noe som tar utgangspunkt i dem også.

Mitt råd er å bla gjennom CDn med info om alle buene, og finne en som ser ut til å passe det emnet du har og ender opp +/- 110#.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2396
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Are »

Fine buer Bjørnar.
Men det ser ut som du trekker opptil flere tommer kortere enn 32" med langbuen. Ankringspunktet ditt er ved tinningen og ikke under øret. I tillegg har du masse pil igjen foran buen. Anbefaler deg å lage piler som er riktig lengde og trekk til du kjenner pilspissen treffe pekefingeren. Sørg da selvsagt for at dette punktet gir deg et 32" trekk :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:Jeg kan godt forstå at man vil lage ei bue man klarer å bruke.. MEN, det er ikke alle emner som er gode nok til å bli gode etterligninger av MR-buene.. Derfor er det morro å "kopiere" en av dem når man først har et emne som er bra nok. Alle andre emner holder jo til buer man kan bruke. Dessuten er det jo ikke alle MR-buene som blir hundreogmætti pund. Noen av dem blir nok ikke mer enn 100-120#, og det er jo morro å lage noe som tar utgangspunkt i dem også.

Mitt råd er å bla gjennom CDn med info om alle buene, og finne en som ser ut til å passe det emnet du har og ender opp +/- 110#.
Du har nok rett i dette Daniel. Dette kan du mer om enn meg. Jeg skal se litt på dimensjonene på MR buene og se om jeg finner en som passer emnet. Emnet er svært bra og jeg tror det egner seg bra til en MR bue. Jeg får bruke deg som konsulent underveis.
Are skrev:Fine buer Bjørnar.
Men det ser ut som du trekker opptil flere tommer kortere enn 32" med langbuen. Ankringspunktet ditt er ved tinningen og ikke under øret. I tillegg har du masse pil igjen foran buen. Anbefaler deg å lage piler som er riktig lengde og trekk til du kjenner pilspissen treffe pekefingeren. Sørg da selvsagt for at dette punktet gir deg et 32" trekk
Jeg trenger å øve mer på det lange trekket. Denne buen er solgt, men jeg har barlind buen på 80# som er en fin treningsbue. Målet er å ha langbuer fra 60# og med 10# mellomrom helt opp til 110#.
Takk for kommentarene.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Hvorfor dette 32 tommers målet, var ikke MR pilene 29-30 tommer? Jeg har sett dette diskutert på andre buesider og det ser ikke ut til at noen helt vet hvem som har funnet på denne 32 tommeren, jai bare spør.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Oddbjørn skrev:Hvorfor dette 32 tommers målet, var ikke MR pilene 29-30 tommer? Jeg har sett dette diskutert på andre buesider og det ser ikke ut til at noen helt vet hvem som har funnet på denne 32 tommeren, jai bare spør.
Det er vel standardpila som er målet Minstelengden der er 31,5 tommer. (http://www.theenglishwarbowsociety.com/ ... ow_EN.html)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2396
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Are »

Og i tillegg er såvidt jeg vet gjennomsnittshøyden i dag mange cm høyere enn da krigsbuen var i bruk. Ta en titt på de mange illustrasjonene av skyttere som har buen på fullt trekk og prøv å finne samme ankringspunkt. Selv har jeg armer som en bavian og klarer fint 34" hvis ikke buen er for tung. Gjør jeg som Horace Ford ligger jeg fort på 30"+ På tidlig 1800 tall var snitthøyden i følge datidens buelitteratur 168cm for en mann. I Norge i dag er vi over 180cm på rekrutter. Skal trekket bli riktig ender fort en moderne mann på 32", selv om de sannsynligvis hadde kortere trekk i 1545


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Joho! jeg er akkurat så høg som snittet på tidlig 1800-tal! -Men jeg trekker fortsatt 32"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Fine buer. Når det gjelder barlindbuen og buer generelt så er nok jeg helt i andre enden på tenkeskalaen. Jeg vil heller ha en bue som jeg kan mestre og treffe blinken med istedet for en 100+ bue som jeg så vidt kan trekke opp og skyte i hytt og pine.
Men OK jeg ser den macho biten, bare ta vare på kroppen, du har bare en.
Enig, men barlindbuen skal brukes til å skyte MR og standardpiler. Siden jeg bare konkurrerer med meg selv så har jeg god tid m.h.t dette. Are sier at det er ganske grei skuring å trene seg opop til 100-110#, men derfra er det adskillig verre. Jeg klarer vel sånn ca 80-85 nå. Jeg har ikke tenkt å slite meg ut på dette, men ser for meg at en MR bue på 100 - 110# skal være mulig å mestre og da er jeg fornøyd. Barlind er av en eller annen grunn mere medgjørlig enn noe tilsvarende i eik eller alm. Merkelige greier dette her, men barlind kjennes lettere å dra opp enn laminert bue i bambus/eik. Nå skal jeg la litt i weapons of warre og bli litt inspirert.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

I Weapons of Warre skriver de at ombord på MR ble funnet piler med lengde mellom 667mm og 880mm. De fleste lå mellom
715 og 854 mm hvor to hovedgrupper skilte seg ut med respektive 740 og 790mm. Så har de trukket fra 6mm for nokkhakk og 22mm fra tupp til skulder eller der som holken begynte. Dette gir to hovedgrupper på 28 og 30 tommer. Det var stor overvekt av 30 tommerne i forhold 4 1/2 : 1. Så hvis man ønsker å finne ut hvor mange pund de på 1500 tallet dro ut av MR buene synes jeg det ville være en god ide og holde seg til disse trekklengdene med tilnærmete kopier av MR buene. Noe variabler blir det jo uansett, tre er tre. Synes derfor at det er merkelig at dette 31 1/2 til 32 tommers målet blir brukt.
Men selvfølgelig hvis hensikten er å etterligne skytestilen som vises på noen gamle illustrasjoner, vi er høyere i dag enn for 500 år siden, så OK. Synes dog det blir feil å si at en MR bue er f.eks 150 pund når det måles på 32 tommer.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg tror at 32" trekket er noe som spinner ut fra "English warbow society" De har strukket grensene når de har lagt føringer for hvordan konkurransepilene skulle være. Skal man lage replikapiler så må man basere det på det arkeologiske materialet. Lengdeskyting i system er vel noe som dukket opp på 1500 tallet. Dessuten så er dette med standardpila med 31.5 tommers lengde en moderne pil basert på deler av det historiske materialet. Sammen med MR pila så er dette moderne konkurransepiler. De egentlige krigspilene er noe annet. Da er det jo greit å trekke inn det håndverksmessige også. MR buene og pilene var et masseprodusert militært standardvåpen på lik linje med et moderne Krag Jørgensen gevær eller tysk mauser. Det er røft håndverk tvers gjennom. Hilary Greenland har laget noen MR piler som prøver å leve opp til Mary Rose funnet. De er skikkelig tøffe. De ligger ute på facebooksiden hennes. "Sylvan archery"
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av nidrinr »

..Nå er det vel egenltig "Livery arrow", eller "Mary Rose-pil" som den også kalles den som er ment å være basert på en etterligning av pilene fra MR. Minimumlengden der er 30 1/2 tomme, noe som vel er ut fra et gjennomsnitt på pilene de fant.

Standardpila er ikke bare lenger, (min. 31 1/2 tomme), men også tynnere og lettere enn MR-pila. Den kan derfor ikke sies å væra basert på historiske piler på samma måte, men heller som en litt "forenkla" krigspiletterligning det er enklere for fler å lage.

At buene måles på 32" er jo ikke feil om man måler snittet på hvor langt mennesker med dagens gjennomsnittlige hødge trekker opp ei krigspil. Uansett er det jo enkelt nok; trekker du ikke opp 32" kan du jo satse på noen gode skudd med liverypiler i stedet. QP-pilene har samma lengdekrav som MR-pilene, så det er bare standardpila som har opp mot 32"-krav.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av Bowman »

Dette er vel absolutt riktig. Standardila har aldri vært noen krigspil. Men det står på hjemmesiden til "EWBS" litt om lengdeskyting og flightskyting med krigsbue på 1500 tallet. Tudor. Der opererte man med en type standardpil. Dagens utgave av denne pila er vel basert på det man vet om denne typen konkurranseskyting på 1500 tallet. Gjennomnsnittet ang. lengden og vekta på MR pilene har vel dannet utgangspunktet for dagens MR konkurransepil. Dette kan vi prate om til vi kreperer. :mrgreen:
Jeg har forøvrig fått streng på Bambus/eikvidunderet. Den måler 90# på 25" Det burde vel bli godt å vel 125# på 32. Litt i overkant mye for meg, så jeg tar den ned. Den har svært vakker tiller. Legger ut bilder etterhvert.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Melsomvik buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Gjetter på 135# på 32".
Svar