Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av torkis »

:D 8)
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Lego
Bueskytter
Innlegg: 91
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lego »

Så flott!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Svært pen. Ser organisk ut, he he. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Den ser veldig bra ut Ivar. Blir morro å se den skyte :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Flott ! Redningsaksjon vellykket ! Hvor tung er den, og hvor langt har du trukket den ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Takk, folkens :)

Har ikke trukket den lengre enn kanskje 15-20 tommer. Skal ta det sent og forsiktig. Håper den skal få trekklengde på 27-28 tommer. Foreløpig anslår jeg vekta til 60-70 pund.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Ser jo ut som den bøyer jevnt og pent!
Sikkert best å ta det rolig. Men den ser jo ikke veldig stressa ut inn mot håndtaket sånn som den er nå. Og når den "bare" er rundt 70 pund burde den jo klare seg fint med ikke matchende riller. Mest sannsynlig med feil i liminga da kanskje?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg har redusert salene en og en halv millimeter, så det lettet nok en del på bøyen innerst mot grepet. Mistanken min går mot at rillene ikke har matchet akkurat der på det lemmet, og at det akkurat der den slapp ble det da for mye luft i limfuga. Jeg har vel helst brukt limemetode ment for matchende riller eller ikke riller. Uansett vanskelig å si. Den ser ut til å holde fint nå i alle fall. Skaut seks piler fra halvt trekk med den i kveld.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Strenga den siste hornbuen i ettermiddag og skaut to skudd. Den trekker 73 pund ved 26 tommer, og skaut 268 meter med et omtrentlig 23 tommers trekk og ei halvgrei flightpil. Den har tørka i 9 måneder nå, og den virker stabil og grei. Tror det skal være mulig å trekke den nesten helt til 28 tommer. Med det resultatet blir det nok ikke noen rekordbue, men jeg tror den blir kjekk å trene sammen med.


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Dundremegrundt og hopsasa ! Deilig deilig :wink: Det synes nå jeg er lovende ! 268 m på 23 tommers trekk, da bør det kunne gå langt over 300 m på 25 - 26 tommers trekk og en god flightpil. Klarer du å skyte den med overtrekk, så blir det farlig 8) Ser ut som om salene har fulgt strengen jevnt fordelt og ikke for mye. hvor tung blir den på 28" ? 85 # ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

300 skal gå fint. Den har ganske lange kasaner med horn helt ut, så kanskje jeg får tynne hornet litt der.

I og med at den legger på 5 pund mellom 24 og 25, og 7 pund mellom 25 og 26, så tipper jeg den ender på rett i overkant av 90 pund ved 28 tommer. Det er egentlig helt optimalt, om jeg får trent litt før NM.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Tøft!
Ser jo småfeit ut nederst den f/d-kurva, skal ikke det bety mye energi tidlig i trekket?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jo, det stemmer vel bra det. Den begynner med å legge på 5 pund hver tomme, for så å gå ned til 2 pund per tomme midt i trekket, så det må jo bety at rekurvene gjør jobben sin :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Fantastisk bue og fantastiske omgivelser Ivar. Fin F/D kurve. Blir det dårlig med rekorder så har du ihverfall en heftig blinkbue. Regner med at neste steg er dekor, slik at det matcher de smakfulle pilene dine. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Herlig ! Og perfekt pundstyrke. Hvor mye veier pila du skjøt 268 m med ? Og du satser vel ikke på å bruke siper hvis du skal trekke den til 90#28" regner jeg med ? Det krever jo stor grad av kontroll. Med andre ord må du ha lengdepiler på minst 28 - 29". Har du laget så lange piler ? Hvis du skal under 3 gpp må du altså ha piler som er under 17,3 gram. Det burde gå. En ting til : Tror du at det går an å bruke mindre strengehøyde på den ? For meg ser det slik ut når jeg ser på vinkelen på kasanene i forhold til strengen. Det dreier seg vel om stabilitet i buen, og man vil jo ikke at hele herligheten skal vrenge seg heller :shock: Du får ha meg unnskyldt, jeg er jo alltid på jakt etter fps vet du :mrgreen: :mrgreen: Denne blir farlig ! Synd du ikke kan komne til Vinstra.
Svar