Forsøk på en flatbue av ask-plank

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Den er rundt 5 cm bred. Når det gjelder vekt, så vet jeg ikke. Problemet med denne buen er at det ikke er et veldig bra bueemne. Jeg har tidligere knekt tre buer, og fant denne planken i en vedhaug. Har hogd meg to stammer av ask som ligger å tørker, og tenkte jeg kunne prøve å lage en bue av denne stokken, selv om fiberretningen er "all over the place". Er det mulig å lage en bue av den da, om man reduserer vekten veldig, eller er løpet kjørt? Veldig rar stokk, for fiberlinjene går som slanger oppover treverket. Vet ikke hva det er.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Uansett verdt et forsøk, men jeg ville ikke lagt for mye tid i den da. Fiberretningen bør være bra, og det er jo forsovidt kun de førreste planker som kan bli helvedsbue.

Men det kan jo være at den holder likevel. Så jeg hadde gitt den en sjanse til.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Ja, må vel nesten det. Men er det større sjanse for at den holder om jeg lager den svakere?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Absolutt! Den ser jo relativt heftig ut nå iallefall, så du kan sikkert gå ned en hel del i tykkelsen. 1cm tykkelse midt på lemmene burde være passelig for en 30-40 punds bue. Sånn veldig omtrentlig :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

For meg kan det se ut som du har såkalt flammeved fra ende til ende, dette er meget ettertraktet materiale, og du kunne nok tjent på å selge det som knivskaftemner i stedet for å lage bue av det, (50 kr,- for en bit på ca 12x3x4 cm). På den annen side, hadde det vert utrolig heftig om man fikk til å lage en bue av det, da helst ved å følge bølgene i fiberene :shock: snakk om snaky bue :lol:,
Var det ask sa du, eller var det usikkert hvilket treslag det er?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Har ingen anelse om hva slags treverk det er. Og fulgt fibrene har jeg ikke gjort. hehe. men vi får se. ta av litt ved, også bøye litt forsiktig. :wink:
kan jo hende jeg får lov til å skyte avgårde en pil før den knekker.
Svar