Mirabelle.
Moderator: GreenMan
Mirabelle.
Når jeg er i Danmark kommer det ofte en eller annen med noe merkelig tre de vil jeg skal lage bue av. Sist sommer fikk jeg med Mirabelle og Citron tre. Mirabelle vokser i Danmark som villplomme tre, har små gule plommer. Her er en liten bildeserie av Mirabelle plunderet. Siden det var et plommetre hadde jeg forventet en hard ved, men den var lett å jobbe med, kunne ligne på lønn.
Staven hadde medbøy i ene enden og motbøy i andre, den med motbøy vred seg også og den hadde en hump. Ved siden av humpen var det en seksjon som var konkav på tvers av staven. Ryggen til høyre Ryggen Humpen
Staven hadde medbøy i ene enden og motbøy i andre, den med motbøy vred seg også og den hadde en hump. Ved siden av humpen var det en seksjon som var konkav på tvers av staven. Ryggen til høyre Ryggen Humpen
Re: Mirabelle.
Nå gidder jeg ikke mer, bare litt finjustering og pussing.
Fikk justert vekk mesteparten av vridningen i alle fall på fullt trekk, humpen og den konkave seksjonen er der fortsatt.
65,5" ntn, grepet er 32x20 mm jevnt avsmalende til 13 mm rett før strenghakket. Artig sak dette her.
Siste ukes produksjon, fra venstre einer,barlind kjerneved,farget hic, Mirabelle og eik.
Fine farger. Oddbjørn.
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Imponerende.
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
- Windrhrafn
- Bueskytter
- Sted: Bergen
Utfordrende emne med bra resultat! Nydelige buer med fine farger. Hva er dimensjon og dravekt på eineren?
- Windrhrafn
- Windrhrafn
- Hrafn
Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Flotte buer ! Meget interessant med et nytt treslag, det er ikke ofte man ser det . Samme design på alle ? Hickory går for å være utfordrende å lage smal langbue av pga lavere styrke i kompresjon enn i strekk. Har laget en selv, men varmebehandlet buken. Kan du fortelle litt om hvordan du vurderer disse treslagene til dette designet ?
Einer: 68 ntn, 32x22 ved grep, 15 mm bred rett før strenghakk, 30 lbs ved 28 ". Veldig spenstig, skyter som en mye tyngre bue. Nekter å ta etter strengen, se motbøyen som gjør at den ser noe merkelig ut ved vanlig strenghøyde, men kommer fint på fullt trekk.
Jeg har skrapt som en sinnsyk gorilla på det punktet for å få den til å komme.
Barlind kjerneved: 71" ntn, 32x22mm ved grep, 14mm bred ved strenghakk. 40 lbs ved 28". Så ut som en skrap stav med brede årringer og 2 cm yteved uten klart skille. Tok vekk yteveden og det ble en fin bue som ikke tar noe etter strengen.
Hickorybuen: 70" ntn, 30x 18 mm ved grep, 13 mm bred ved strenghakk, 40 lbs ved 30". På disse hickorybuene kjører jeg rektangulært tverrsnitt med avrundede hjørner, denne tar 2 cm etter strengen, går fint det, har laget veldig mange av disse og aldri brukket en.
Pene buer Oddbjørn, og eminent håndverk, som alltid!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Flott Oddbjørn. Tar du med alle disse til Danmark? Skulle gjerne sett de. Snakkes.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood