Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Den recurven er "!¤@£$ fin. Hva slags bark er det? Hemmeligheter under barken er fine greier...

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jo takk :D

Det er bjørkebark. Måtte kompensere litt for det som er under, hehe :oops:

Den holdt seg veldig godt og har 2,5" reflex for øyeblikket 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Etter anbefalinger har jeg nå spikket meg en ny krigsbue.

80" ntn, 76# @ 28", og trolig 92# @ 32".
35mm brei de 40 midtre tommene, ut mot 12mm nokker.

Så da har jeg litt å streve med framover 8)

Den store helt til venstre. Ved siden av den ligger den jeg brukte i videoen, pluss en gammel, og den som er vist sammen med recurven her tidligere.

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det gikk et lokalt bueskred på hybelen i kveld. :roll: Jeg må redesigne bueracket mitt. Finnes det noen god løsning på å oppbevare slike støvsamlere på?

Til nå har jeg bare hatt to eikelister som henger fra toppen av taket, med masse 10mm furuplugger stikkende ut av, som buene ligger på. Men det er ikke helt stabilt :?

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg har to ca 1m lange lister skrudd fast på veggen, 60cm fra hverandre. med 2x6 stk 3 1/2" lange 11/32" POC plugger i . Pluggene skrår 11° oppover.
Laget for 6 buer, klarer fint 12, men jeg har også hatt ras..

Hva med et patent som mange bruker på ski, i taket:

I en ende er det en list som er x lang som henger vannrett i taket og y fra taket, f.eks 5-7cm , enden stikkes inn her. Festes med n avstandstykker. Antall buer = 2n, antall par ski = n

I andre enden er det et antall n korte lister som ender langt nok fra hverandre til å skyve en bue mellom, festet 5-7cm fra taket på et avstandsstykke på midten, så det blir en slags butt T.
Evt kan du spare plass med å montere de korte listebitene helt inntil hverandre og la dem være fri til å rotere.

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2395
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det finnes masse versjoner av buestativ. Jeg har en variant der buene ligger og en der buene henger. Sistnevnte er jeg mest fornøyd med.

Jeg stranger alltid buene ned ved å slippe tømmerstikket nedover øverste lem. Så er det bare å henge buen opp på en knagg ved å hekte strengen over. Denne måten å henge opp buer på passer bra for de som ikke har to meter lange veggger å bruke på buene sine :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, okay. Kanskje jeg bare skulle lage meg et likt stativ - bare litt mer solid og med pluggene vinkla mer opp.

Det er litt vanskelig å henge ting fra taket her siden det ikke er mitt betong-tak, hehe.

Men det kunne jo vært en idé å henge noen opp enkeltvis ja. Da detter de jo iallefall ikke ned.

Kan ikke ha det slik det var iallefall, hehe.


I kveld gikk jeg over barlindbuen ei gang til. Den har bare vært veggpryd siden i høst, så jeg fant ut at jeg skulle stresse den ned litt så den stemmer overens med Badgers bueformel. Justerte også tilleren litt. Tror det nærmer seg.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det der må da bli en p***** til bue, Kviljo? Men det er mulig at den venstre leggen har et stivt parti fra midten og utover til ti-tolv centimeter fra nokken? Det er også mulig du har et svakt punkt en drøy tredjedel fra nokken på høyreleggen. Men fy .... for en bue! den var lekker!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Du har nok rett i at den har et stivt parti på venstre lem, men akkurat der har den et område på rundt 10 cm som har en del reflex. Jeg svekka det området litt i går, men det er mulig den fortsatt er for stiv der. Ting hadde vært mye enklere om man hadde et apparat som kunne måle hvor stressa treet var, hehe.

Jeg tror jeg ser hvilket område du tenker på, på høyre side. Den har litt svingninger opp og ned, men jeg har prøvd å få årringene på buken til å forsvinne ut med gjevn avstand, sånn at lemmet skulle få en gjevn fortynning.

Tror jeg skal våge å trekke den litt lengre neste gang, så kanskje det blir lettere å se.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tycker också att den vänstra lemmen ser lite för styv ut men jag vet att du gärna vill ha den lite styvare, och om du böjjer den mer så kommer dom nog bli ganska lika.

Men hur känns den att skjuta med? Den är ju helt amazing vacker, om den också skjuter fint så kanske du inte behöver böjja den mer?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har ikke skutt den siden i høst :oops:

Den var fin å skyte med, men den var på 80 pund, og jeg var ikke helt trygg på om den ville holde, så det ble ikke mye skyting med den.

Den må nok bøyes mer om jeg skal trekke den til 28-29", men det kan godt være at jeg ikke trenger å justere allverden.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Bare småjusteringer igjen nå, Ivar, så har du årets bue! Ta det pent og forsiktig, og husk å stoppe justeringen på venstresiden litt før du er i mål, så går den seg til av seg selv. Men dette vet du jo, bare måtte si det ... Har gått i "justeringsfella" selv noen ganger, og det er fryktelig ergerlig! Vi venter på rapport fra prøveskyting!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Barlindbuen får ligge og roe seg litt til jeg får bedre tid. Kan ikke drive hastverksarbeid på den.

...så i mangel av grommere materiale lagde jeg meg en 85" lang langbue av eik, på 75 pund ved 32" trekk. Den er 45mm brei ved grepet :lol: Foreløpig har den fulgt strengen 1,5". Jeg satser på å skyte den inn slik den er nå, og så korte den ned til 80". Da burde den nærme seg 100 pund ved 32". - om den overlever det da...

Skal bli moro å skyte den. Tipper den ikke er spesielt behagelig, hehe 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Bra, Ivar! Sannelig på tide at du begynner å skyte med buer for voksne! Det som er moro, serru!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, mulig det :lol:

Jeg tok sjansen og korta den ned til 81" nå, surra den godt inn i tepper, fant fram tommestokken, og dro den til 32". Ingen ulyder, og 95 pund 8)

Så der har dere det - 95 pund "elb" av eik :lol:

Den veier forsovidt 930 gram, som er såvidt i underkant av det Badgers kalkulator sier.

Edit: ...og da har buen klart å kile en brynjebryter så lang inn i et tre at jeg måtte forlate spissen i treet :shock:

Men buen er jo alt for svak :lol: Dog, jeg merker det i fingrene etter litt skyting :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar