MalaWolf skrev:Prøven er visst endret - kun rådyrbukk som blink nå ... 5 av 6 treff - fra 5-25m
5 treff
av 6 skudd? Hvis jeg forstod det riktig syns jeg faktisk det er svakt.
Og hvis skuddene som avgis på prøven er veiledende for praktiske skuddhold, slik de ofte er, så syns jeg faktisk ikke noe om det heller. 25m tilsvarer et rifleskudd på minst 300 meter når det gjelder prosjektilets flygetid.
Mye kan endre seg i.l.a. den tidsperioden, det er derfor slike skudd med rifle er uglesett, selv om det ballistisk sett ikke er problem å treffe på slike hold eller lengre. Faktisk er det heller ulempe å være såpass "mellomnært", da viltet har lettere for å se og høre ei pil som slippes enn ei usynlig kule som kommer susende fortere enn lyden.
Jeg er ikke imot buejakt, men man må tilnærme seg det slik f.eks. de fleste nedsatte (eldre) jegere gjør, nemlig ved å være sine begrensinger bevisst. Det mener jeg betyr ca. 15m makshold for compound type kjapp, for vilt type skvetten (som rådyr). Dette er et arbeid jeg syns flinke folk som lobbyerer burde ha gjort på forhånd, men jeg har ikke hørt et kvekk om slike skuddholdsanbefalinger i forskjellige buetype-vilttype-kombinasjoner. Elgen er for eksempel tregere = økt hold, mens en mindre fugl flyr ingensteds om den blir spidda av ei pil fra en turtlebow på 50m hold. Tiur kan nok komme avgårde med ganske mye dersom treffet er dårlig, så der må man vurdere igjen. osvosv.