Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Kan hende jeg husker feil, men var det ikke en som posta på Atarn med skuddskade i eget ansikt etter bruk av siper? Pila traff bua, pila knakk og ble slengt tilbake i fjeset på skytteren. "Image moderated due to graphical considerations" :roll:

Kanskje de fremtidige siperskytterne kan få sånn egen linje å skyte fra :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Den historien har jeg ikke fått med meg, men jeg tror du er inne på noe lurt der :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2396
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Kviljo buemakeri

Legg inn av Are »

Og kanskje bruke vernebriller....
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kjapt kopiert fra Atarn:
Woho! The angular bow turned out nicely! I have only given it two weeks drying time, but when I strung and drew it to 28 inches today, it only lost 2 inches of reflex - even just after taking the string off.

It is however only about 40 pounds at 28 inches and it is weighing 325 grammes, so I bet it is not stressed at all. It even lived through reversing itself once while tillering it. The tiller is still a bit uneven on full draw, but I will still do some more work on it.

It's dimensions are generally following some of the original bows, although I hope to make a more acurate version later - and also finish my first attempt, which will be a lot (!) heavier.

Now I am wondering what kind of finish I will give it. Birch bark would be very nice, but I seem to be struggeling with getting the glass-smooth surface without being in agony from sanding away so much sinew...
Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Mye rart du lager - grattis!
(Regner med det kommer trekkbilder når du får orden på tilleren)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av torkis »

Rimelig spesiell, og tøff bue.

Har du noe bakgrunnsinfo om denne buetypen?


PS Har du fortsatt hornplater som kan brukes til nockforsterking? Tradbow hadde ikke lenger, og jeg skulle hatt til 6 piler.
Jeg mener å huske at du skrev i et tidligere innlegg at du hadde rikelig.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Stilig ! Det høres jo fornuftig ut at siden buen ikke er så stresset så går det bra å trekke den opp så tidlig. Men hvor lang tid bør man vente ? 2 - 3 mndr ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Buetypen kalles på engelsk helst en "angular bow", og er den eldste bevarte hornbue-typen man kjenner til. Tutankhamon hadde fått med seg slike buer i graven sin.

Horn-nokk-plater har jeg ja. Send meg en PM, så ordner det seg :)

Adam K. anbefaler minimum 6 måneders stabiliserings-tid for i alle fall de tyrkiske hornbuene. Tørketida er jo langt kortere, men det er nok helst indre spenninger som skal løse seg opp og stabilisere seg, samt polymerisering av senene og limet. Det menes at buen oppfører seg mer stabilt når den har fått ligge i fred lenge.

Jeg tenker som så at de første buene man lager uansett ikke vil bli optimale, så da kan man like godt øke hastigheten på erfarings-hentinga, og lage buene på kortere tid. Så fort senelaget er tørt er det vel egentlig bare å sette igang.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Meget kul. Denne ser vi på NM? Ikke sant?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tipper det ja :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Mener å huske fra museet i Kairo at en av Tuts buer var en dobbel bue, altså to lemmer ved siden av hverandre.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det stemmer :) Den skal forresten ha nokker som ligner hoder, som da blir "kvalt" hver gang man spenner buen. Artig sak
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Fra atarn igjen:
Hehe, I just could not hold myself anymore and had to start bending this bastard :lol:
My goal with this bow is to have a shootable and hopefully durable "crab" bow, so I am not so concerned about how much string follow it will gain. Over time it will probably land at about the same string follow in any case.

Soo...I put some tepeliks on it tonight, after some three-four weeks of drying. It now weighs 517 grammes, and seemed to have stabilized there.

It's got fairly large limbs, so I was quite surprised to find that it was very flexible. Parts of that is surely because of the rather short curing time, hehe, but the small amount of horn is probably also contributing to this. No doubt it will be of fairly high draw weight in any case though.

Before I was putting the tepeliks on it, the tips were about 10cm apart. After four hours tied to the tepeliks it opened up quite considerably, which I am fairly happy with. It seems to bend in the right places too, so unless some bad adhesion between the sinew layers will cause trouble, I think it will be a shooting bow in a few weeks.

I am however not sure what I think about the sinew on the belly, because it crazed a little in the bending parts, which I suspect will give me some trouble when putting a finish on it. Any advice? I was thinking of simply putting on shellac with some red pigment in it (and maybe paint some flowers on it, like the original).
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Tøft!! Både buen og den korte tørketida :shock:
Fire timer på tepelikene, er det sånn ca passe? Gjør du noe spesielt med buen før du bøyer (temp /fuktighet)? Og tøyer du den sakte på plass? Over ca hvor lang tid?
Hvor lang tid regner du med å trenge fra nå og fram til den skyter? Lurer på hvor lenge jeg kan vente med min om jeg skal ha den ferdig til nm.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Før man begynner å bøye buen bør man ha kontroll på fuktigheten i den. Så lenge den ikke er oppbevart i et rom med lavere luftfuktighet enn 40%, så skal det gå bra. Noe mer enn 60% er sikkert ikke å anbefale heller, dog. Noen sier man skal varme lemmene, men Adam sier at man ikke skal det. - så da gjør ikke jeg det heller. Å varme de opp vil uansett gi mer strengefølge.

Jeg var ganske sikker på at hornet og senene var godt limt på denne buen, så jeg bøyde de ganske raskt over tepelikene. Det gikk vel iløpet av ett eller to minutter. Om fire timer er nok eller ikke er nok mye avhengig av buetypen og hvor lang tid den har fått tørke. Min åpnet seg opp veldig raskt, noe som kanskje ikke er så bra for prestasjonen til buen senere, men målet er jo uansett å "åpne opp" buen, for å gjøre det mulig å sette streng på den. Om du er usikker på om buen vil holde er det ikke dumt å ta seg veldig god tid til "åpninga". Jeg brukte to-tre uker på å få til den siste tyrkeren.

Denne buen ser ikke ut til å være skakk på noe vis, så jeg tipper den vil oppføre seg ganske pent når jeg prøver å sette streng på den. - og da bør det jo gå ganske raskt å få den skytbar. En kveld eller to med vrenging og vriing? Men må man justere med varme og press for å få den stabil kan det jo fort ta litt tid. Den siste tyrkeren er slik, og må nok justeres ganske mye før den oppfører seg fint.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar