Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Så här ser den ut efter limmningen:

Bilde


Behöll förvånansvärt mycket i topparna men mindre än jag ville i greppet. Det är som att topparna var kvar nästan där de var men dom områdena som trycktes ned kom upp igen flera centimeter.

Bilde

Jag kunde inte ha gjort den mer deflex än detta dock, den var på gränsen, fick en liten liten spricka mitt på buen där det satt en kvist. Det ska nog gå bra när jag limmat på handtag.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

12cm är det längst ut så den tappade visst 3cm.

Väldigt lärorikt.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Ingen fare Griffin, det er mer enn nok r/d, og tuppene er ihvertfall nok foran grepet :!: .

Hvis rygglaminatet er tynnere enn buklaminatet (det bør det være, 1/3-1/4) vil buen få MER reflex igjen nå du begynner å fjerne materiale fra buken og så sette seg litt når du begyner å bøye for fullt.

Med Ask-bjerk-eik i div kombinasjoner, har alt jeg har prøvd med mer enn 5cm reflex knekt. (ved 1mm bredde per pund dravekt ved 28", og 64"-66" ntn)

En som er 66" og som ble limt opp med 5cm reflex holder og er meget rask.
2 som er limt opp uten reflex holder og har omtrent ikke SF, selv med 90pund @ 28" på en 5 cm bred bue.
2 som ble limt opp med ca 7.5cm reflex knakk, askeryggen røk på en. Aske buken ble trykket sammen på den andre.
En som ble limt opp med 10cm reflex, uten deflex, ekspoderte, det var et meget imponerende smell og ca 25 biter. Begge lemmene røk på flere steder.
En annen holdt en liten stund og så vred den ene lemmen seg av da jeg skulle strenge den.

I det siste har jeg limt opp en massaranduba/hickori-bue. Den ble limt opp med tuppene 6cm foran grepet, kom ut med tuppene 1cm bak grepet. Regner med de kryper fram igjen for den er stiv som en hesjestaur.

Alt i alt finner jeg at det er vanskelig å få tak i norsk tre (unntatt eik) av tilstrekkelig kvalitet. Hvis en ikke henter det i skogen, da er lønn. ask og bjerk rikelig her nede.

R/d buer er vanskelige å tille. Jeg prøver å tille slik at lemmene er helt rette ved en eller annen strengehøyde, 2-6". Buen bøyer mye rundere enn en vanlig bue når en drar de opp.
Dersom den innlimte bøyen ikke er jevn, må en tenke når en tiller..
Med mye reflex oppleves buen veldig kraftig tidlig i tillingen, det er veldig fort gjort å tille for mye her.

Lykke til,

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Tack för all info.
Jag vet att det är kraftig reflex i den, jag menade inte att det var lite, utan jag trodde att greppet skulle komma sig upp mer så jag skulle få kortare igen mellan topparna och greppet.

Det som suger är att den biten med stående årsringar hade en kvist i sig som verkade illa vid en försiktig böjjning, så i sista sekund fick jag använda den som buk. Då har jag alltså längsgående årsringar i rygg nu. :roll:


Jag bara hoppas att den inte exploderar i trynet på mig. Nästa gång ska jag slappa lite med reflexen. :lol:


Detta är ju hursomhelt en prototyp. Jag har en fin bit ask med stående årsringar, en bit ek och ett laminat med actionbambus som ska bli en sånhär bue, ville bara testa först med billigare material.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

I förrgår limmade jag dit trä i handtaget på askreflexen.

Bilde

Ek och körsbär.


Idag har jag jobbat med pilbågen nästan hela dagen. Den höll igen hela tilleringsprocessen och hamnade ganska exakt på rätt vikt. (therese ska ha den 31#@26 )

Sist av allt skulle jag bara spänna upp den på tillerstocken för att kolla vikten en sista gång innan jag var klar och *pang* så gick den buen också av.

Såhär blev den iallafall:
159cm lång.
3.5cm på det bredaste.
1cm vid nockarna.
Runt 1.4cm på det tjockaste.

Jag hade ju bara limmat ihp 2st lika tjocka asklister så det blev borta nästan allt av den understa vid tillring men den höll bra och fick en ganska fin tiller. Den tappade dock reflexen en del och topparna ligger på 4cm upp och lite över 2cm över greppet.
Ganska lagom faktiskt.

Bilde
Bilde
Jag har oljat handtaget lite för att se om det blev snyggt.
Bilde

Först var den lite över 4cm bred men jag förstod snabbt att det kommer inte bli något igen av det understa laminatet om jag ska ha den så bred. När jag hade smalnat av den så var jag kanon nöjd med resultatet, den ser väldigt smäcker och nätt ut exakt som jag ville att den skulle bli.

Handtaget:
Bilde
Lite stygga limfogar men det går bra. Jag har ju trots allt raspat och filat hållandes träbitarna i ena handen så bättre kan man nog inte få det utan en riktig verkstad.


Jag skulle tro att den gick sönder på grund av att årsringarna går längsmed, vilket jag personligen tycker är läckert men det kanske inte är så hållbart. Antingen det eller att jag drog den för långt utan att skjuta in den men jag tvivlar på det.

Nu är då frågan vad jag ska göra. Jag kan limma den och se hur det går, limfogen kommer nog garanterat att hålla, men det är ju troligt att den knäcker igen på ett nytt ställe.

Jag har ett actionbambus-laminat liggandes och undrar om man kan använda det som rygg?

Laminatet är 1.5mm på det tjockaste och istort sätt 1mm på det smalaste.
Ser ut såhär:
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Griffin den 21 feb 2007, 02:25, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Triste greier, buen så jo knalle god ut!
Mulig at den ble litt for smal, skal du stresse ask så mye , så må du enten gi den en del bredde eller lengde.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Aha. Trodde det skulle funka eftersom hon bara drar till 26" och då ligger den runt 31#

Men den är väldigt smal ja :o
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Knakk den? :( Bilde(r)?

Veldig pen bue. Helt sikkert rask. Pene limfuger er ikke poenget, bare de holder.

Jeg holder grunnen til knekken for å være, mest sannsynlig, den ekstreme reflexen.
Med et normalt design hadde helt sikkert 3.5cm vært nok bredde. Jorarn har nok rett.

Hvordan så den ut spent og dratt opp?.

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag hade turen att få låna Paulsens källare att tillra och trimma i och hade ingen kamera där så jag kunde inte ta bilder på tillern.
Den knack ja, på bilden är den ihoptejpad med eltejp.

Den hade jämn rundning i lemmarna, med styvt mittparti(kanske 35cm) och en aning styvva toppar.
Jag ville ha den extremt stilla i mitten för Therese gillar inte handshock.
Topparna hade jag tänkt runda till lite efter att jag skjutigt in den.

Men tror du verkligen det var reflexen?
Jag hade ju tagit bort ganska mycket av det understa laminatet så reflexen försvann ju ganska fort.
Jag tillrade den så att jag fick den att böjja runt 13cm. Tog bort alla styva partier och fick till en elliptisk tiller. Drog den sen till nästan full styrka (14kg), tog bort lite mer, drog den dit igen osv osv. tills jag jag kom en 4cm från 26"

Kanske träet hade stressats så mycket vid dom första uppspänningarna så att det inte spelade någon roll att reflexen hade försvunnit 8cm? Träet var redan skadat?

Så det är ingen som tror att laminatet var dåligt? Det följer inte en årsring som ni ser och ringarna ligger väldigt vågrätt.

Går det att backa med actionbambus? Kommer det hjälpa?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Det var synd at den knakk. Selvfølgelig er det morsomt å eksperimentere,
men det er kanskje lurt å holde seg til litt mindre " radikale" design
når materialene ikke er de beste.. Selv har jeg ikke prøvd action bambus, men amerikanerne som bruker det sier det egner seg til buklaminat og ikke til backing. Hvor har du kjøpt action bambusen?
Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Glemte en ting, hvis noen kjøper action bambus til buemaking skal
det være den vertikal laminerte og ikke den horisontal laminerte.
Den du viser på bildet er den riktige typen.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg vil tippe at det var orienteringen av årringene som fikk den til å knekke. Ask har jo ganske porøs vår-ved, så det ville ikke forundre meg om det var et av de lagene som svikta først. Det burde være mulig å se om det var det som skjedde.

Du skal iallefall ha for at du tar fatt på vanskelige prosjekter og at du ikke gir opp :)


Hva er forskjellen på vanlig bambus og "action"-bambus?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Oddbjørn: Asså detta var ju igentligen en prototyp. Jag har letat och læst om allt jag kommit øver angående laminering men hittade ingenting om hur mycket man måste øverdriva reflexen. Jag visste inte om jag skulle få igen 5cm eller 10.

Meningen var att detta skulle vara ett test med billiga material och sen skulle jag laga en med ek som buk, action bambus som core, och ask som rygg. Då har jag också en askbit med stående årsringar. Hade jag satt igång det projektet nu så hade jag valt vældigt mycket mindre reflex.

Nu blev det så att den behøll runt 4cm reflex efter tillering och jag gillar den så skarpt att jag værderar att testa med action bambusen. Jag ville bara se om någon trodde att det var helt omøjligt. Jag vet att det igentligen ær ett corelaminat, men det har en ganska vild spænst i sig :D och det kaaaaanske kan hålla før thereses 26" drag.

Jag har en stor bit ek, typ en bjælke och jag kan inte få såga ut den inom nærmsta tiden iallafall. Tror jag måste vænta tills jag har råd att køpa en bandsåg, då kan jag lika gærna køpa en ny bit bambus också.

Jag køpte bambusen av Ola Klåpbacken.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Kviljo: Jag tror det också. Nær jag ser på biten nu i efterhand så har den spruckit ganska exakt efter en årsring. Det var dær det børjade iallafall, lite rundat sådær.

Men det ær ju klart att den blev rejælt stressad på grund av reflexen :P kanske den hade hållt om den hade varit mer normal. men men.

Det finns vartfall 3st typer bambus som anvænds mest vad jag har førstått.
Action bambu som ær laminerad, den skall anvændas som core eller buk.
Bilde
Tonkin bambus som køps i tunna tunna långa plattor æmnade før laminering, dær man har hyvlat ner knottarna så dærfør ægnar den sig inte som rygg.
Bilde
Bambus backing strips Obehandlad bambus som t.ex ken brukar på sina bambus-backade buer. Skulle tro det ær tonkincane bambus det med.
Bilde

Det ær det lilla jag kan om bambus :D
Sist redigert av Griffin den 21 feb 2007, 21:50, redigert 5 ganger totalt.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Skillnaden mellan action bambus och tonkin bambus ær att actionbambusen ær lættare i massa och har mindre variationer. Tonkinbambusen har mer inkonsekvent massa.
Svar