Torkis bueprosjekter

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av nidrinr »

Knalltøff!!!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Takk for all ros :D :D
Jeg er faktisk ganske fornøyd med buen, selv om jeg grøsset innvendig når jeg begynte å male på den.

Var og prøvde 50 skudd med den i dag, og buen fungerte bedre enn skytteren. Litt uvant med kort trekk, og var ekstra forsiktig siden jeg har bare skutt 3 piler med den tidligere.
Pilene jeg brukte var noen gamle piler uten spiss som jeg har kuttet til passelig lengde. Pilene med chert spiss skal kun brukes til veggpryd.

Den mangler nok 15 cm for å kunne skytes som en vanlig bue.
Må nok lage en som er litt lenger,uten maling og stæsj fordi denne skal henges opp på veggen og vil sjelden bli tatt ned igjen.

Den blir nok heller ikke med på buemakerkonkurransen. Jeg er ikke helt på det nivået enda :wink:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Christian »

Nei nei nei! Den bua HAR noe der å gjøre!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Lurz »

yesss den har! ...ikke prøv å snike deg unna!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Klart du må vise den fram. :-) Kjempebue.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

På tide å bytte tema her nå :D . Det gjelder å se videre mot nye utfordringer.

Nå har jeg startet på Refleksprosjektet, eller Motbøyprosjektet på godt vestnorsk.
Den er av rogn og er foreløpig ca 180 cm.

Jeg har grovhogget buen i dag og den har rikelig med motbøy.
Jeg kan gjerne selge noen centimeter hvis noen vet hva veiledende pris er på motbøy?
Bilde

Vi får se hva det kan bli av dette hvis ikke kvistene tar knekken på den. Den har et par som ligger skummelt til på kanten.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Hardwood »

Åhoi ! Det kaller jeg motbøy ! Men tilbake til buemakerkonkurransen. Den er ikke kun en konkurranse, men egentlig også en utstilling. Det er mange av oss som elsker å se på nært hold hva de andre lager for noe rart. Og det er ikke bare "perfekte" buer med barnerumpefinish som får stemmer ! Men nok om det ! Hva skal du gjøre med rognestokken ? Ny indianer ? Kjør på ! De er utrolig morsomme å skyte med; min flightmodifiserte indianer gjør 245 fps 8)
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Hvis jeg klarer og vrenge en bue ut av emnet skal det bli noe kult med masse kurver til junior :D Kan hende jeg ser litt mot indianerbuer , men vi får se.
Hvis jeg ikke klarer det blir det opptenningsved til vinteren :roll:
Tilbake til indianerbuen.
Den blir nok med på lasset hvis vi klarer og få samlet en gjeng fra Bergen til å reise til NM, men jeg tror nok Bowman har 10 indianerbuer som har mer i buemakerkonkurransen å gjøre en mitt første forsøk på en indianerbue.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

:lol: Jeg har nok noe på lur, men ikke la deg skremme av meg. Du er like flink. :-) Jeg vil svært gjerne se på indianeren din, så ta den med på NM.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

I dag brakk jeg nesten en bue for første gang. :(
Jeg har hatt masse styr med strenging av langbuen min. Den har sidenocker som var litt skarpe i kantene og da jeg skulle tilpasse en ny streng i dag skjedde dette:
Bilde

Jeg får bruke et par dager på å vurdere hva jeg skal gjøre med den. Siden det er en langbue synes jeg ikke at surringer er noe særlig.
Regner med at jeg prøver å tynne tuppene for å ta av noen pund,samtidig som jeg legger hornforsterking på ryggsiden.

Tuppene pleier å være litt overdimensjonerte, så jeg håper jeg har nok og gå på :?:

Synspunkter mottas med takk :!:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Kviljo »

Vanskelig å se ut fra bildet, men jeg tipper du har nok bredde til å ganske enkelt høvle bort flisa. Behold tykkelsen, så kan du ganske sikkert gå ned til så lite som 10mm bredde.

Ellers er jo surringer ikke galt på langbuer. Flere av langbuene fra 3-400-tallet har mange surringer.

Det kan være lurt å file nokkene som ei kurve slik at det begynner nær 90 grader mot ryggen og svinger i samme retning som strengen vil.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Hardwood »

Mulig jeg tar feil, men det ser ut som om du har fast løkke på strengen. Det bør vel helst være strupeløkke, da sitter den bedre og vil ikke dra løs fliser så lett.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Lurz »

I "The Bow Builders Book", kapitlet om Hedebybuen, anbefaler Jürgen Junkermanns en senesurring like nedenfor strengehakket på buer med sidenock, for å unngå sånn splitting som du har fått.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Jeg har laget mange buer med sidenock. Også tung hedeby. Det er fornuftig med surring, men slettes ikke nødvendig, hvis du bruker litt tid på strengehakket. Lag det litt romslig og gjør som Ivar sier. La det følge løkka som en kurve. Jeg bruker alle sandpapirkorninger. Helt opp til 1200. Da får du et glattpolert strengehakk hvor strengen ikke får tak i ru og skarpe kanter. Hvilket treslag er langbuen laget i ?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av nilstor »

Hvis buen ikke er av de helt blytunge, burde dette fungere, så slipper du å fjerne treverk:

Tynn snekkerlim med litt vann så det trenger godt inn mellom flisa og buebenet. La limet ha vanlig tykkelse ut mot tuppen. Press flisa godt inntil buebenet. Det gjøres enklest ved å legge på en stram surring med vanlig elektrotape. Sterkt snøre funker også, man da får du antagelig merker i treet.

Ta av tapen etter et døgn, puss vekk limrester, og legg en stram surring rett under nokken. Fiksér surringen med ett eller annet, avhengig av hva du har surret med. Bruker du tråd eller monofilament fiskesnøre, funker halvmatt lakk utmerket.

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar