Torkis bueprosjekter

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Christian »

torkis skrev: På mine svake buer regner jeg med at lintråd bør funke ok, så jeg gjør et forsøk. :)
De engelske krigsbuene på godt over 100# hadde sannsynligvis strenger av lin, så det er ikke linen det står på :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av nidrinr »

En linstreng av god kvalitet tåler mye. Det var vel lang læretid før man kunne kalle seg mester i faget mener jeg å huske.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Moen skrev:Vet ikke hvor du bor, men er det i nærheten av Lillestrøm, kan du gå til Jørn Jensen.Han har lintråd av god kvalitet. Det er en der som er litt bevandret i bueverden som kan hjelpe deg. Mener han het Vidar, men husker ikke sikkert.
Får man tak i litt sånn 2. sorteringslær også der? og hva med råhud? Ser qat de også selger lærrester i kg. Noen som har erfaring med dette? Er det store nok biter til grep og slikt?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Moen »

Om de har 2 sort, er jeg ikke sikker på, men de har da alltids noen tilbud. Rårand har de også, både dyrt og dyrt+. Restekassa er til tider skrall, men jeg har alltid funnet en god del biter til f eks grep.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Grovformet indianer av lønn. 137 cm, flat, halvstivt grep
Satser forløpig på en kvasi replika, men vi får se hva det blir.
Kvasi stammen er kjent for å ha spredd seg ut over hele USA, og faktisk bosatt seg i store deler av Europa også.

BildeBilde
Som dere ser har den fortsatt bark på seg.
Det jeg lurer på før jeg går videre er følgende?

Har noen erfaring med lønn-bark?
Kan den være på? Spretter den av på tilleren? Må den fjernes forsiktig uten å skade ytterste årring?

Jeg vil gjerne vite hva gjeg gjør, før jeg går videre.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Dette ser jo flott ut. Du får nok lønn for strev. Kvasi-indianerne var bedre enn sitt rykte. De kriget mye med mikk makk stammen og da ble det mye krøll, spesielt i tuppene.........Det ser ut som du får til fine reflekser i tuppene. Tøft med litt tykke grove nocker. Vi var enig om at det først og fremst skulle være tøft, ikke sant? Jeg har ingen erfaring med lønnebark, men kan litt om ask. Jeg ville fjernet barken og pusset ryggen med 320 papir eller noe i den duren. Slik at den blir helt glatt og fin. Så ville jeg brukt glattebein etterpå. "burnishing" bruk en gevirbit eller en flaskehals. :-)

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Hardwood »

La barken være på ! Jeg lagde en langbue av lønn nylig, og lot barken være på. Den spratt av etterhvert som bøyen kom, og under kom glatt, bar yteved frem. 8) Glimrende tolkning av Kvasi-stammens buer !!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Okay da 8) Hør på Hardwood. Han har prøvd ut lønn. Jeg har mer erfaring med ask og alm. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Takk for gode tilbakemldinger :D og det var veldig godt at jeg slapp flaskehalsen.

Emnet har sine utfordringer med refleks og vridning på ene lemmet, en innvokst død kvist på det andre. Den måtte jeg fjerne, så det blir en ekstra henglsle på det lemmet.

Foreløpig har den kraftig overdimensjonerte former fordi jeg ennå ikke har bestemt om jeg skal gå for rendyrket kvasi, eller til modoc eller apache.

Jeg sitter å klår på den , og snur på den, for å se om det bor en indianer inni der et sted.
Jeg skal lese meg opp litt på mikk makk stammen,og vurdere hvor jeg skal legge inn medbøy og motbøy før jeg går videre.
Tøft skal det uansett bli 8)
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Nå gidder jeg ikke dette lenger.
Jeg er lei av skeive trepinner som brekker istedet for å bøye, bruke timevis på å høvle, sage, pusse å gni på disse trepinene.
Ikke får jeg hjelp til noe heller, for alle skal ha hemmelighetene sin selv.

Jeg har kjøpt meg rullatorbue og meldt meg inn på et mer moderne forum, takk for meg! :x
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Christian »

Er så enig! Lenge siden jeg har brydd meg om å leike med pinner. Jeg har begynt med luftgevær jeg nå :evil:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Knakk den? Banne og steike........det er kjedelig. Gå for alm. Det knekker ikke. Min dypeste medfølelse. :-) Aprilsnarr?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Vi lever i beste velgående både jeg og buen. :D
Vi tok en tur til svigermor i dag , bare buen og jeg. Jeg fikk pinnekjøtt og buen fikk 1" medbøy kokt inn i grepet.
Prøvde å rette opp vridningen i det ene lemmet samtidig, men det ble litt for mye på en gang. Tar det samtidig som jeg lager motbøy i tuppene.

Etter å ha studert mikk makk stammen og diverse andre har jeg kommet til at dette skal bli en "Onondaga style bow" Tror ikke andre her har vært innom denne stammen.
På Paleo er det bilde av en bue som ligner akkurat nok til at navnet kan forsvares.

Jeg leste en gang en bokserie om irokeserene og har alltid vært interessert i dem. Så da passer det med en irokeser :D

Forresten:
Hvor lenge må den stå i press før jeg kan jobbe videre med den?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Hardwood »

Når den er avkjølt kan du ta den ut av press. Men vent noen timer eller en dag så den får tørke igjen før du begynner å stresse treet med bøying. Utrolig nok er det ikke så mye fukt som trenger inn i trevirket ved damping. Det er i hovedsak varmen som gjør susen. Husk at inndampet medbøy eller motbøy ikke holder like godt som hvis du varmebehandler med tørrvarme til slutt. Da holder det meget bra. Men spenn fast først. ellers retter den seg ut igjen. Bilder !!!!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Gudskjelov og bevarremegvælsomduskremtemeg.......... :shock: Du har altså fått lønn for strev. Les om varmebehandling i Bowyers bible vol 4. Marc St. Louis skriver om varmebehandling, og han trekker fram alm som noe av det beste du kan bruke. Det er ikke sikkert at den canadiske alma er den samme som den norske, men det kan da for fanken ikke være så stor forskjell. Norsk alm er i verdensklasse. Men det var en digresjon. Lykke til med lønna. Gleder meg til å se den. Bilder. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar