Buepresse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Så hvorfor ikke selle dem som Howard Hill for 6000-10000 kr. Du kunne jo kalle det "HillHill" Som i en "Mo" En bakke eller en haug så har "HillHill. Dette er også ordet de bruker i snooker når de sier at begge ligger likt. :P

Fin bue!!!! http://www.youtube.com/watch?v=3k93TIlE ... re=related :cry:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Zeida skrev:Så hvorfor ikke selle dem som Howard Hill for 6000-10000 kr. Du kunne jo kalle det "HillHill" Som i en "Mo" En bakke eller en haug så har "HillHill. Dette er også ordet de bruker i snooker når de sier at begge ligger likt. :P
En Hill koster ikke 6-10000.- men 3200-4500.- + frakt, selvsagt :wink: Greit nok, jeg skal innrømme at jeg er grusomt dyktig :lol: :lol: Men å gange prisen på orginalen med 3 og kalle det en HillHill er ingen spesielt god løsning. Da hadde nok Mr.Ekin kommet å plantet en HH broadhead i nakken min :wink:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Det er ingen buer til 6-10000.- der heller! Hadde satt pris på om du hadde giddi å sjekke litt før du skreik!
Men nok OT!

Stefflus: Hva slags hastigheter har du kjørt kreasjonen på?
Jeg har lenge tenkt på å lage en tykkelsepusser, men jeg finner liksom ikke på noen smart/enkel løsning på mating. For å få matingen til å fungere, må det nesten ligge en trykkvalse forran og bak pussevalsen, slik at laminatet blir klemt ned mot bordet. Men da kommer problemet med justering opp/ned. Kanskje like greit å kjøpe en ferdig først som sist :wink: For de med bordfres (og litt ekstra gryn), kan enkelt bruke mateapparat. Det er ikke mye nøling i matehastigheten som skal til før laminatet har masse rare dimmensjoner :wink:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 211
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buepresse

Legg inn av Stefflus »

Det var et par slike på snekkeriet som gammelsnekkern hadde lagd rundt attenhundreogbrødmangel (fresen var fra 1910). De var ikke balanserte, og fresen kan jeg tenke meg gikk i 3000rpm kanskje..
Blir det ikke litt plundrete å bruke mateverk når du skal bruke en malkloss? Og anlegget blir jo heller spinkelt slik jeg har skissert det, da du kanskje ikke har skruehull eller plass til å sette anlegget som hører til slik at du får plass mellom anlegg og aksling?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Neida, det er bare å lage anlegget litt kraftig, og montere det med kraftige tvinger. Malene mine er 50x100mm, og har gitt tapering. Anlegget er 50x300mm. Den justerbare malen vi snakket om tidligere her, kan nok bli en utfordring, ja... Men det jeg er nøye på, er at laminatene er kun hårtynt over ferdig mål. Jo mindre du må pusse, jo bedre er det. Ikke prøv å bruke en pussespindel som tykkelsehøvel. Det ender skjeldent godt. Jeg pusser èn side av materialet på kantpussa før jeg splitter det. Da er den ene siden alt ferdig før du starter med spindelpusser`n. Jeg fester de til malen med 3M montasjelim. Ikke lett å beskrive slikt med ord, men tror jeg har fått med det viktigste :D
En spindel laget av lett materiale har både fordeler og ulemper, den. Det fine er at ubalansen blir liten, og ulempen er at den lave vekten gir lite moment til spindelen. Jo svakere motor, jo tyngre spindel... Jeg tror at en slik må prøves ut, altså :wink:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis bruken av 3M montasjelim er til for å holde laminatet som skal pusses fast til malen, så er dette ikke nødvendig. De aller fleste limer en strimmel sandpapir fast til malen og legger laminatet på dette, så kan hele pakka kjøres gjennom pussemaskin eller tykkelseshøvel. Ved slik laminat laging snakker vi tusendels tomme så lim fast sandpapiret ved å bruke en korthåret rull til limet. For å lage taperte laminat er det lettest og mest nøyaktig å kjøpe ferdig taperte laminat fra USA eller Ola. På en helt rett mal limes det taperte laminatet og så har du malen ferdig i oo1, oo2,oo3 eller hva man ønsker. oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Bruken av montasjelim er til for å holde laminatet fast på malen når man bruker pussespindel. Til pussemaskin og tykkelsehøvel, er nok det beste å gjøre som du beskriver. Jeg bruker 80p på mine maler. Trodde en stund at det var for grovt, og ville gjøre laminatene ujevne, men det gjør det altså ikke. Er man litt nøye på å blåse rent papiret ofte, så holder de utrolig lenge. Jeg limer også papiret på under press, slik at eventuelle problemer med bulker og slikt blir eliminert.
Alle malene mine har jeg laget av 40x100mm furulaminat, og taperingen er blitt til ved at jeg brukte A4-metoden. På .001" tapering la jeg så mange A4 ark oppå hverandre slik at tykkelsen var lik total tapering. Så delte jeg antall ark på lengden av malen og klipte de så lange at de overlappet hverandre jevnt fra start til stopp.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Hei, artig å se både skytingen og bue din in action. Synd jeg ikke fikk hilst på deg men det får bli neste gang.
Jeg er imponert over hvor presis dere gutter med tradene var der borte og veldig mange flotte buer. Mye finere enn våre metall midtstykker. :(


Etter som jeg fikk med meg ble du dessverre slått ut av finalen? Jeg var også overasket over at du kom den lage veien. Jeg har bare 3-4 timer bil til Bodø.
:)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av dagsunde »

Wow...

Ser ut til at jeg må rydde i bue-bua nå, ja....
Seriøst inspirerende tråd...

Jeg lagde meg som noen kanskje husker en laminat-pusser av en
gammel kjøkkenmaskin for en stund siden, så nå mangler bare pressen. :D

Dark side?
Of course we join the dark side, they got cookies!!!
(Resistance is futile, you WILL be assimilated)!

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buepresse

Legg inn av Jacob97 »

Zeida skrev:Hei, artig å se både skytingen og bue din in action. Synd jeg ikke fikk hilst på deg men det får bli neste gang.
Jeg er imponert over hvor presis dere gutter med tradene var der borte og veldig mange flotte buer. Mye finere enn våre metall midtstykker.
var du også i Bodø? hvorfor skøt du ikke i tradklassen da, med en av dine hjemmelagde buer?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Fordi jeg skyer recurve og hadde tenk i hvertfall i dette NMet og skyte bare det. Kanskje i neste NM jeg skyter begge deler.Dessuten er trad skytingen min om vinteren HORRIBEL
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Hei, Zeida. Takk, hyggelig av deg å si det. Det var en stor opplevelse å være med, selv om skyteformen var dårlig. Jeg fikk endelig møte alle de gode skytterne som jeg ellers ser kun i resultatlister. Mange hyggelige og dyktige folk, og mange interessante buer ! 8) Jeg tror kanskje jeg var den eneste Trad - skytteren med selvlaget bue :mrgreen: Så og si alle buene var forskjellige, og det var skyteteknikkene også. Det ble nesten som et bue/skyteseminar, mange interessante tips.
Jeg hilste på broren din, og han viste meg hvor du stod og skjøt. Det så jo ut til at du har en fin teknikk !
Du ville nok hatt mye moro med å stille i Tradklassen neste gang !
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Brødrene mine* :) (I hvertfall satt begge der)

Ja det var mange flotte buer men ingen var selvlaget :( utenom din bue som var veldig flott.

Edit: Skyteteknikken min var ikke veldig bra, i hvertfall i starten da jeg var uvant med lokalet som lys og gulv. :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Jaja, det er bra å være litt kritisk til egen teknikk slik at man er instilt på å forbedre den. Enig med deg ang. lyset i hallen; når jeg fokuserte på blinken, var pilen i periferisynet under veldig utydelig i det svake, gule lyset. Tror det var mange som slet med det. Det blir godt å skyte ute igjen !

Nå gjør jeg forberedelser til et forbedret buedesign på neste Trad - bue; fikk mange gode ideer ved å se på buene i Bodø, og spesielt på oppsettet. Det er veldig få av Trad - skytterne som har et bevisst forhold til hva som er ideel plassering av pilhyllen f.eks. eller om buen skal ha nøytral eller positiv tiller. Eller hvor mye tiller. Dette avhenger mye av skytestil. Her var jo både tre finger under, tre finger spiltt og to finger splitt. Og noen har høyt press med buehånda, andre lavt press. Disse tingene belaster buelemmene forskjellig.
Svar