Buejakt i Norge?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Yesssssss.......... endelig noe vi har mye av som ikke dere har!! Mohaha
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av woodstick »

Merkelig om det er bare elg og rype som gjelder. Rype...ok, men den er ganske utiljenglig for de fleste, og elg??? Det vil ikke bli enkelt å få med en buejeger på et elgelag. Bue og drevjakt er vel heller ikke noe god kombinasjon. Buejakt er vel egentlig enmanns jakt. Å få lisens på en elg alene hmmmm?
Det må være noe som ikke stemmer her.
Nå er jeg ikke sikker, men mener at dan-fin og sverige har buejakt opp til rådyr størrelse. Skulle vel tro at det mest logiske er å kopiere naboene
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av nidrinr »

Lite logisk å gi lov til rådyr, med hjerte/lunge- region på størrelse godt under elg. Der elg fint kan stå å tygge mens den ser dumt på deg 10 meter unna, spretter rådyret unna om du puster på 100 meters hold.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Christian »

Jeg spora rådyr med en flokk unger sist torsdag. Vi kom vel rundt 30-40 meter fra 2 rådyr før de *leviterte horisontalt* videre inn i skogen :wink: Men det var rådyr som er vant til fôring og lever tett opptil mennesker fra før. Morro lell da 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Grauten »

En regel når det kommer til buejakt: Du feller ikke mere dyr med bue enn med kruttvåpen! Det er en kjennsgjerning. Det jaktes ekorn med bue, hvorfor ikke rype? Fluktskudd med tradutstyr er fullt mulig på 10mtr avstand, med en del trening vel og merke. Og fortsatt gjelder jo regelen fra første linje. Dersom en er ute etter mest mulig nedlagt vilt, så begynner du ikke med buejakt. Dette blir som å sammenligne slukfiske med fluefiske. En må være godt over middels interessert for å begynne med det, og trene jevnt og trutt. Som fluefiske, så setter også buejakt begrensninger på rekkevidde, og dette medfører at du må jakte på en helt annen måte enn med kruttvåpen, og at du må innse at svært mange dyr forsvinner før du får en skuddsjanse. Dersom det blir lovlig å jakte med bue i Norge, så tror jeg det vil være svært mange som vil forsøke seg den første tiden, men som vil legge buejakten på hylla temmelig raskt. (se 1. linje igjen) Dessuten vil skytekravene bli så strenge, at du ikke vil ha sjanse til å klare kravene, uten genuin interesse for bueskyting og mye trening. I tillegg kommer det faktum at du må tilegne deg kunnskapene om å komme viltet nærme nok. Tror ikke de norske skoger vil kry av buejegere etter min mening! :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Christian »

Nei, men det vil kanskje bli bedre for de som allerede er der å komme fram :wink:

Men fra spøk til revolver, jeg håper virkelig det åpnes for buejakt i Norge. Ene og alene for å opplyse Jeger BomBom om at bue faktisk er et våpen som har skaffet kjøtt til mennesker lenge før kruttet kom. Så slipper jeg komentarer som: Jakte elg med pil og bue? De pinnene knekker vel bare i pelsen! høhøhø... ARG :evil:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Jeg synes det er et problem det at folk uten peiling på bueskyting sitter og diskuterer dette. Hadde det ikke vært for pil og bue hadde vi vært utryddet for mange 1000 år siden, det er noe å tenke på. :wink:
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av woodstick »

Genialt svar Zeida:)
Det er liksom hele poenget!!! På et eller annet tidspunkt så ble liksom buen ubrukelig. Geværene kom og man behøvde ikke trene noe særlig for å treffe viltet
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Hardwood »

Folkens, kjøp de nye blinkene for den danske buejegerprøven. Før var det forskjellige dyr, men nå er det kun rådyr det skytes på under prøven, fra forskjellige hold. Trolig fra 7 - 8 m og ut til 20 - 25 m. Og jeg husker ikke størrelsen på hjerte - lungeregion men jeg tipper det tilsvarer åtterringen på 60 FITA ? Fullt mulig for de som vil trene litt med historisk bue.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1305
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Folkens, kjøp de nye blinkene for den danske buejegerprøven. Før var det forskjellige dyr, men nå er det kun rådyr det skytes på under prøven, fra forskjellige hold. Trolig fra 7 - 8 m og ut til 20 - 25 m. Og jeg husker ikke størrelsen på hjerte - lungeregion men jeg tipper det tilsvarer åtterringen på 60 FITA ? Fullt mulig for de som vil trene litt med historisk bue.
Done :)

Vi har akkurat bestilt slike til klubben. Uansett er det et morsomt mål å settes seg, være dyktig nok til å klare buejegerprøven... 5 av 6 dødelige skudd skal det være - fra 6 ulike og ukjente avstander.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Jeg klarte ett skudd på 12 meter av 3 det er ikke bra (det var en rev)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Hardwood »

Det er ikke dårlig heller. Reven er et lite mål. Med hva slags bue ? Det skal ikke så mye trening til for å bli mye bedre på den slags skyting. Problemet er ofte å lære seg hvor mye under man må sikte på så nære hold. Og så kommer det an på fingerbruk. Tror nok at tre fingre under er en fordel der. ( Men ingen forutsetning )
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Det var et flaks skudd :P Skutt med denne viewtopic.php?f=4&t=1339&start=90
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1305
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Veit ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt meg på reven, på 18-20m. Kan ikke si at mange av skudda som har gått i hjertet - men ufattlig hvor kult det er når det skjer :) Nei - her må det trenes!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Hardwood »

Se det, det er jo en kul bue ! Hvis teknikken din er rimelig innøvd, må du nok finne piler som passer til buen. Ellers kan man bare glemme buejegerprøven.. :wink: Spesielt en bue som er bred i grepet, vil være litt kresen på å få rett spine.
Svar