Buepresse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buepresse

Legg inn av Jacob97 »

Nice :D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Kult 8) Bjørnar "Hill" Burdahl... Hehe. Nå må du prøve å lage tynnere laminater og slenge 3 på rygg og 1 i buk. Med to like laminater har du "50/50" med 4 får du en "25/75" fordeling. 2-lam-buer har lett for å gi seg rett innenfor enden av "fade-out" noe jeg tipper kommer av for lite motstand fra ryggen. 75/25 får mere spenst og holder laaaange trekk :wink: I flg Craig Ekin hadde Howard`s buer alle laminatene forran grepet, og kun glasset over. Han brukte riktig nok farget glass, så da hadde det ikke mye å si for utseende heller. Men jo mere du legger i ryggen, jo mindre jobb gir du grepet...
Fortsatt god helg :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Buepresse

Legg inn av nilstor »

Kan være noe i det du sier der, Moen, et par av mine 2-lambuer har gått akkurat der du beskriver, og det har vært et sant h...... å reparere dem! De buene som har hatt alle laminatene foran håndtaket, har holdt.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Men det er jo mye finere med et laminat som går over håndtaket. Alt kommer an på om den skal være lekker eller holdbar. 8)
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buepresse

Legg inn av Jacob97 »

da ville jeg satset på en robust, godt presterende bue, framfor en veik og pen pinne.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Jeg har sans for fine sterke stokker 8)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Joda, det er penere med laminatene over. Men det er ikke direkte sunn økonomi å satse på pene buer om knekker, liksom... Derfor er det mange som bruker kun sjiktlaminat over. De er syltynne, og gjør ikke så mye ut av seg. Men bruker man sort, eller annet farget glass, trenger man selvsagt ikke mere under..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Ja, jeg er først og fremst opptatt av presisjon og holdbarhet. Altså MÅ buen vare lenge. Knakk nylig presisjonsbuen min, en plankebue med trolig 30 000 skudd på cv en. Og den buen var perfekt tunet, jeg kjente den ut og inn. Når jeg nå skal skyte inn og tune ny bue, er det kjekt å kunne regne med at den holder noen år.... Jeg følger nok rådet om et tynt sjiktlaminat hvis jeg bruker klart glass, for å få litt mønster og kontrast.
Det vanskeligste med denne buetypen synes jeg er å få formet pilhyllen og pilpasseringen perfekt. Tro meg, det er IKKE likegyldig om man vil skyte presist... 8)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Hardwood skrev:Det vanskeligste med denne buetypen synes jeg er å få formet pilhyllen og pilpasseringen perfekt. Tro meg, det er IKKE likegyldig om man vil skyte presist... 8)
Jeg har ikke laget så mange med pilhylle, men de som har, har det høyeste punktet rett over det dypeste punktet i grepet. Hehe.. Forsto du den??
Bilde
Sideveis har jeg justert med tynn/tykk "strikerplate" Alt. kan du sette inn en M6 innsatsmutter på baksiden med en settskrue inni, og vips så har du justering så det holder..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Høi, Moen ! Takk for den siste der... så den ikke før nå ! :oops: Jo, jeg skjønner den utmerket. Jeg vet ikke hvorfor, men de vise menn sier at hylla skal være slik :D Det jeg ikke finner noe info om derimot, er hor kontaktpunktet sideveis skal ligge. Kanskje på samme sted som det høyeste punktet på hylla ?
Her er i alle fall Den siste Hill - buen min med ferdig pilhylle og pilpassering :
2011 03 02_2277.JPG
(38.72 kiB) Lastet ned 2035 ganger
2011 03 02_2278.JPG
(38 kiB) Lastet ned 2035 ganger
2011 03 02_2279.JPG
(67.91 kiB) Lastet ned 2035 ganger
Jeg testet buen før jeg satte på skinnet / mårpelsen, og det er vanvittig så mye renere pilene går MED skinn / pels !
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Nydelig! :cry: Nesten til å grine av :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buepresse

Legg inn av nidrinr »

-Vakke værst den der, sjøl om den er med glass :P
SilentG2
Mester
Innlegg: 377
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buepresse

Legg inn av SilentG2 »

kanin? eller noe annen morsom pels?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Pilpasseringen er av vanlig møbelskinn, sikkert kalv eller ku.
Pilhylla derimot, er dekket med mårskinn, med frisert pels :mrgreen:
SilentG2
Mester
Innlegg: 377
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buepresse

Legg inn av SilentG2 »

nice.. frisert mår :)
Svar