Christians ...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Christians ...

Legg inn av Zeida »

Ja vel men på den lille bare for å prøve du trenger jo bare en sene :P
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Christians ...

Legg inn av Lurz »

Zeida skrev:Superlim?
IKKE superlim, IKKE snekkerlim, IKKE epoxylim, IKKE karlsonslim, limstift, eller potetmelklister......
BARE hudlim, senelim, fiskeblærelim til hornbuer. Har sine grunner.
Var kanskje litt kryptisk i forrige post, boka jeg prøvde å henvise til er: Adam Karpowicz "Ottoman Turkish Bows. Manufacture & design" .
Står mere forklaringer der, finner han med å google....
Og selv om han skriver mest om tyrkiske buer, er mye av det grunnleggende håndtverket det samme.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Den boka står på ønskelista, når jeg engang i framtiden får litt penger igjen... :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Christians ...

Legg inn av Kviljo »

Eventuelt henter sikkert biblioteket den inn, om du spør.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Christians ...

Legg inn av Zeida »

Julegave fra foreldrene dine? :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Måtte døyve buemakertrangen litt, så jeg pimpa opp den lille indianeren min :wink:

Bilde

Bilde
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Det var virkelig noen av de kjipeste bildene jeg har tatt :? uansett: Kaninpels og skinn! pene pinnen :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Aigin
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 03 aug 2010, 14:43
Bosted: Oslo

Re: Christians ...

Legg inn av Aigin »

Stilig! Men hvor fikk du tak i kaninpels?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Det er bare å ta en kanin, også tar du ut alt det som er inni, da får du kaninpels :wink:

jeg hadde faktisk noen biter pels i posen med skinnbiter som jeg fikk fra Skinnlåven. Ellers så er det to skinnbutikker i oslo som har kaninpels.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Christians ...

Legg inn av Kviljo »

Fløffy støff!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Christians ...

Legg inn av nidrinr »

8)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Kuuult.......er det senestreng på denne? Driver å utforsker begrepet "stacking" om dagen. Står mye om dette i TBB 1. Har laget to nyyyyydelige apachebuer, men er redd for at de stacker litt. Når du ser en apachebue så virker det ikke som at det er lagt inn noe reflex/deflex for å dempe dette, men det er mulig at det er gjort allikevel. Bare en ørliten anelse? Hva tenker du om dette. Gå på "apache traditional bow" på youtube og sjekk ut inspirasjonskilden min? Tror du at den buen "stacker" på fullt drag?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Den har senestreng ja. Bua er på 40# og strengen er bittelitt over 2mm i diameter. Har holdt fint i en sesong med sporadisk skyting :wink:

Stacking er etter min mening det du føler når strengvinkelen overstiger det opptimale, og du går fra å bøye tuppene bakover til å trekke de bakover. For høy strengvinkel kan motvirkes på flere måter, reflex i tuppene og/eller grepet eller stive tupper. Stive tupper kan være nærmest umulig å se på bilder av buer, og kan nok ha spilt mang en buemaker et puss eller to :wink: Bare se på de såkalte måkevingebuene http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/ ... w-pic.html Hvis en slik bue hadde hatt tupper som en ELB ville den ha stacka som en 3åring i trassaldern, men med litt stive tupper, så flytter man bøyeområdet lenger inn på lemmene og beholder en god strengvinkel.

Om Apachebuene hadde tilsvarende stive tupper veit jeg ikke, men i BA of the NA er det bilde av tre Apachejegere med buene sine og det virker som om alle buene har stivt grep med ganske bøyde tupper. MEN Apache, Kiowa, Comanche hadde alle nogenlunde lik stil på buene og lik skyteteknikk. (primærgrep uten ankring) og ifølge Jim Hamm trakk de ikke noe særlig lengre en 20". Med den trekklengden vil ikke strengvinkelen vli så stor at stacking blir noe problem.

edit:

Her fant jeg en gammel Apachebue :) Tilsvarende måkevingefasong med motbøy i grepet og påkrevde stive tupper. http://americanindian.si.edu/searchcoll ... =75&page=1

enda en edit:

hm, enda en Apachebue, men av en helt annen form. Denne er nok nærmere den typen som er avbildet i BA of the NA og kanskje mer typisk for Apache. http://americanindian.si.edu/searchcoll ... &objid=Bow
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Takk. Nå begynner alt å bli klarere. Måkevingebue. Plains indian. Det blir det neste. Tenkte jeg skulle lage en uten senebacking først. Apachebuene mine blir ikke dratt lengre enn 20". Med tilsvarende korte piler er det ganske drepende effekt ja. 50 pund på 20 tommer er fint. Fine til hurtigskyting. Bruker du primærgrep på de korte buene dine? trenger å øve opp klypa litt tror jeg. Det er jo slik vi skjøt når vi var guttunger , og lagde rognebuer på 1/2 pund. :wink:

Kommer du på buemakertreffet på Hamar i februar? Da kan jeg ta med "indianerne", så kan du se nærmere på dem. Fint med litt vurdering fra kyndig hold. Jeg er jo egentlig fortsatt en "novise" innen dette.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Christians ...

Legg inn av Zeida »

bowman skrev:Takk. Nå begynner alt å bli klarere. Måkevingebue. Plains indian. Det blir det neste. Tenkte jeg skulle lage en uten senebacking først. Apachebuene mine blir ikke dratt lengre enn 20". Med tilsvarende korte piler er det ganske drepende effekt ja. 50 pund på 20 tommer er fint. Fine til hurtigskyting. Bruker du primærgrep på de korte buene dine? trenger å øve opp klypa litt tror jeg. Det er jo slik vi skjøt når vi var guttunger , og lagde rognebuer på 1/2 pund. :wink:

Kommer du på buemakertreffet på Hamar i februar? Da kan jeg ta med "indianerne", så kan du se nærmere på dem. Fint med litt vurdering fra kyndig hold. Jeg er jo egentlig fortsatt en "novise" innen dette.

:)
Disser du rogn buer på 1/2 pund? :lol:
Svar