Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Sant. Men det er også en fordel med buer som tåler å trekke hele pila. Mange faktorer som teller. Kortest mulig bue som tåler å trekke ut hele pila, med tyngst mulig trekk og optimal tiller. Tipper rekorden for standardpil kommer til å øke endel.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Zeida »

hva er egentlig den optimale lengeden?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Lurz »

nidrinr skrev:Kortest mulig bue som tåler å trekke ut hele pila, med tyngst mulig trekk og optimal tiller
...og det igjen er avhengig av matrialene i buen, og hvor flink buemakeren er, og.......
Det første er en av grunnene til at fx komposittbuer er kortere enn heltrebuer. Og at en heltrebue av et treslag tåler å gjøres kortere , smalere, tykkere enn en bue av et annet treslag..... Hadde det vært enkelt hadde det ikke vært gøy :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hadde det vært enkelt hadde det ikke vært gøy
-Visdomsord! 8)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Zeida »

Heh....... Ja det er vel sant det.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Fant igjen no bilder av noen av buene elevene fra Steinerskolen på Eidsvoll laga. Jeg var med dem ca en gang i uka gjennom store deler av fjoråret. Vi tok det helt fra børjan, alt fra å hente emne i skogen (E6-grøfta), til ferdige buer.

-Det ble flere buer enn dette, men jeg har ikke flere bilder. Skal se om jeg får tak i det.


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3125
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Fine flatbuer. Uspesifiserte steinalderbuer. :-) Skulle gjerne hatt noe steinbitskinn ja. Flekksteinbiten er jo flottest og den er mer vanlig nordpå. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

steinbitskinn...urk :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Kjekk krigsbue 8)
Bøyer fint!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

..Nå er jeg i gang med å få til noe morro med osage.. Det duger definitivt som krigsbuemateriale.. :)
-Bilder og info kommer når nokker og finpuss er på plass. Foreløpig ligger bua ann til å havne mellom 135 og 145#@32".
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Ah, kjekt ! Har ventet på at du skulle begynne på Osagen. Jeg har også laget meg en krigsbue av Osage, og det var utfordrende. Mange runder med damping måtte til. Sikkert sammenheng med at siden Osage er så sterkt, kan buen være smal i forhold til pundstyrken. ...Og dermed blir den mer til"bøyelig" til å bøye sideveis også.... Min er ca. 130 pund. Blir nok ny rekord for standardpil snart ! Jeg har skytter klar, en i klubben som dro opp denne buen lekende lett :?
Han er snart ferdig med en krigsbue i alm "a la Nidrinr" 8) ... den er nok 150 pund og vel så det !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Herlig! -Dere må forresten samle gjengen og ta turen over til England i vår. Hadde vært morro med en Nordmann som dro opp buer stort sett bare Gibbs og Stretton ellers får til. (Om han fikser 150# trur jeg det er foreløpig Norsk rekord, jeg har i alle fall ikke hørt om noen her i landet trekke opp buer over 140 før.. )
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

..Da er 150# osagen Eirik skal få snart ferdig. Mangler kun hornnokker og litt finish.

Bilder kommer når den er ferdig
SilentG2
Mester
Innlegg: 377
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjøsbuer

Legg inn av SilentG2 »

nidrinr skrev:..Da er 150# osagen Eirik skal få snart ferdig. Mangler kun hornnokker og litt finish.

Bilder kommer når den er ferdig
Vil bare minne verden på at vår eirik er nå blitt voksen men fortsatt nest best rundt mjøsa.. (Daniel dro strengen på denne rundt bak hue (32"), eirik kom knapt til nesetippen(30")) Tapte for pappan sin i håndbak også gitt.. daklar.


Gratulerer med dagen Eirik
Svar