Barlind - hvilke deler av treet brukes?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Barlind - hvilke deler av treet brukes?

Legg inn av Deto »

Kan stammen brukes hvis den er en 7-10cm i nedkant og rett?
Kan greiner på 4-5cm på det tykkeste brukes?
Hva med alle småkvistene , blir det mye svekkelse?
Hva med greiner med naturlig bøy?

Ser at det er mye greiner som vokser horisontalt utfra stammen men som etter en meter eller to bøyer seg mot himmelen - brukelig?
Eller er det sånn at man må felle et større tre for å få valgt ut emne som går mellom alle greinene?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Barlind - hvilke deler av treet brukes?

Legg inn av nidrinr »

Om du finner et tre, ta ut alt som ser ut til å kunne brukes. Ikke kast unna barlind. Om det er ei grein som svinger, kan det rettes opp med damp. -Og stikk mange smågreiner i jorda, så kanskje de blir nye barlinder.
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Barlind - hvilke deler av treet brukes?

Legg inn av Deto »

Ok , skal jeg bare hogge småkvistene på skrå å trøkke dem ned i jorda?

Hvordan er det med å kappe av en passende grein et stykke opp i treet?
Vil det blø i hjel? Forskjell på å høste nå og på sommeren?

Ser ut til at mesteparten av greinene svinger oppover 1 meter fra stammen og det er mye småkvist på oversiden.
Buas rygg bør bli laget fra den delen som vender mot bakken etter mitt skjønn men mange av greinen har for mye bøy.
Bøyen er ofte like stor som når buen blir spent opp.
Det blir kansje litt for mye?

Det er også mange av trærne her som er rette i stammen men de er ikke så store også har de til dels mye greiner.
Jeg synes derfor de bør få stå å evnt. bli bue emner om mange år.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Barlind - hvilke deler av treet brukes?

Legg inn av nidrinr »

De små bør få stå etter min mening. Nå bor jeg ikke akkurat i barlind-land, så jeg er nok ikke vant til å kunne gå ut i skøvven og bare finne ei god barlind ventende. Om det er mulig, er jo det å ta ei grein fra ei barlind en god ide. Treet vil nok klare seg fint. Dersom du finner greiner som er tjukke nok til bue (Hvor er det egentlig du bor!?!), gjør det ingen ting om du finner en med litt bøy. Damp kan rette ut MYE. Småkvister gjør heller ikke så mye, bare de ikke er for store.

-Skulle nesten vært å besøkt deg en tur, og tatt en emnetur i skogen. :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Barlind - hvilke deler av treet brukes?

Legg inn av Kviljo »

Deto skrev:Ok , skal jeg bare hogge småkvistene på skrå å trøkke dem ned i jorda?

Hvordan er det med å kappe av en passende grein et stykke opp i treet?

Det som hindrer stiklinger i å slå røtter er stort sett at de tørker ut. Derfor bør de ha størst mulig snittflate stikkende ned i bakken for å ta til seg fuktighet, samtidig som de ikke bør være for store over bakkenivået, for å begrense avdamping. Kutt de blivende stammene til stiklingene med en skarp kniv så skrått som det lar seg gjøre og stikk de i bakken. Såvidt jeg har prøvd meg fram til bør de ikke være større enn 10cm, og kan være helt ned i 2-3cm (i alle fall innendørs) store over bakkenivået. Det tryggeste er å sette stiklingene i ei potte i vinduskarmen, og passe godt på at de ikke tørker ut, for så å plante de ute senere.

Greiner bør kappes av så nært stammen som mulig uten å skade barken på stammen. Målet er at treet skal kunne vokse rundt og over den avkappede flaten, og i alle fall på et vis forsegle kuttet. Lar man det stå igjen en liten bit av greina vil den råtne innover i treet. Kutter man for nært og på selve stammen vil skaden bli større, og treet får mer å rette opp igjen.

Men jeg ville uansett ikke tatt greiner fra et tre uten å ta hele treet. Det er stammene det blir gode buer av. Greinene er stappfulle av reaksjonsved, som gjør at emnet vil vri og bøye seg voldsomt mens det tørker. Det er mulig å lage gode buer av greinene også, men det krever langt mer av buemakeren enn et vanlig rett emne.

Du har sikkert lest det som er skrevet om barlind her på forumet tidligere. Så lenge man i alle fall planter ei levedyktig barlind pr. tre man tar ned, så skal man nok ikke ha alt for dårlig samvittighet, men det er en ressurs som bør taes godt vare på. - både med tanke på bestanden i seg selv, og at materialet blir brukt på en god måte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Barlind - hvilke deler av treet brukes?

Legg inn av Deto »

Å kappe ned 50års Barlind gjør jeg bare ikke.(Selv om det er ei flott bue inni det).
Ville vært for dumt å stå der med saga igang hvis skogeier skulle komme. :oops:

Får heller velge ut noen greiner å kappe disse pent.
Å være veldig selektiv i emnesankingen.
Også beskjærer jeg kvister i stikker i jorda.
Da kan jeg forlate stedet med god samvittighet :wink:
Svar