Barlind

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Mads
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 31 jan 2006, 08:49
Sted: Re

Barlind

Legg inn av Mads »

Hei

Nå har jeg vært ute i skauen å hogd meg litt barlind, og så lurte jeg på hvordan jeg skal gå fram med tørking å sånt?
De er ikke så tykke, kanskje 5-6 cm i den største enden.


Bilde

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Fint forhold mellom ytter- og innerveden :)

La barken være på og smør et godt lag med trelim på endene, og vent et år eller to :shock:

Har du ikke lyst til å vente så lenge kan du begynne med en gang, men bare såvidt gulvtille dem. Da trenger ikke tørkinga ta mer enn et par uker/måneder, men du risikerer samtidig at de sprekker opp. Fordelen med denne metoden er jo at du kan (må) spenne buene opp mens de tørker og da rette ut svingninger i treet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2396
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

FÅr spørre jeg også. I et samarbeid med naboen har vi ordnet oss noen barlindemner. Store deler av stokkene var ubrukelige (masse greiner på en sidene). Jeg har fjernet barken, men det som skremmer meg er at noen av emnene begynner å få langsgående sprekker i snittflaten. De følger årringene innover.

Hva i all verden skal jeg gjøre for å unngå at de sprer seg?

Emnene er utendørs og i skygge.
Jeg har ennå ikke forsglet endene, men skal gjøre det nå. Endesprekker har såvidt begynt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det eneste du kan gjøre er å smøre de inn med noe som hindrer dem i å tørke for fort.

Men jeg ville uten tvil funnet fram øksa og hogd ut buen så fort som mulig. Jo mindre emnet er jo mindre spenninger, og jo mindre sprekker. Og selv om du sikkert satser på en tykk bue, bør det være liten fare for at det skal sprekke veldig mye om du økser den ut til 4,5x4,5cm eller noe liknende.

Det virker som om slike sprekker som følger årringene er typiske for tennar. Samene mente visst at slik tennar som i levende tilstand hadde "sluppet seg" var den beste. Så jeg antar at emnet som sprekker slik har vokst under spenning, og har store årringer på dene ene siden av treet i forhold til den andre? Og da er det svæært stor fare for at det kommer til å vri seg under tørking også, spesielt om du økser ut buen nå. Så husk å surre emnet godt fast til en solid planke eller noe slikt.



Jeg fikk forsovidt også en liten støkk her i gårkveld, da jeg kikka på et holmegårds-emne av ask jeg hadde øksa ut på tirsdag. Rett nok er det ganske tykt i grepet; rundt 4x6cm. Men emnet hadde tross alt tørket i et helt år i kløyvd ubarka form! Men så fort jeg fikk røffet buen ut og tatt det inn i varmen begynte det å sprekke i grepet. Utrolig!

Det som er ekstra dumt er at jo grommere (jo mer kompakt) treet er, jo større fare er det for at det kommer til å sprekke :(
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg blir mer og mer overbevist om at tre bør sentørkes med barken på, og med godt seisede ender! Skjær evt. tre tynne render i barken langs hele stokken, slik at fuktigheten slipper litt lettere ut.

Are: Du kan prøve å legge rundt hesjestreng, tvinne sammen endene, og stramme skikkelig til med tang. Jeg vet ikke om det er mulig å få det stramt nok, men det er da forsøket verdt? Og seis godt med lim eller oljemaling, selvfølgelig!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar