Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det kommer nok, men til nå har det ikke vært nok tid i døgnet til å utvikle seg slikt sett. Ellers er det bare å ta kontakt, så blir det somregel en ordning på det meste :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lien »

er iverfal noen som har tolmodighet utover det vanlige :lol: gleder meg til å se den når den har fått sener og begynner og få reflex...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hvert 5. minutt må jeg minne meg om at alternativet er å velte ut 18 000,- kronestykker for en slik :lol:

Jeg tror faktisk jeg skulle klare å lage 15-20 langbuer på samme tid som det kommer til å gå med på denne hornbuen... :roll: Så jeg håper at den ikke knekker 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Fytterakkern... ja, du har "The eye of the tiger", Kviljo ! 8) Utrolig nøyaktig arbeid du har gjort med den skrapingen :shock:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

Hvert 5. minutt må jeg minne meg om at alternativet er å velte ut 18 000,- kronestykker for en slik :lol:
Og tar du de pengene og deler ut på antall timer, er det fortsatt ikke verdens best betalte jobb... Novotny forlanger forresten $2000 for en 150# flight-tyrker...riktig nok uten pynt eller overflatebehandling foruten "varnish"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

18 000 :shock: jebus... kanskje jeg skulle begynne å lage sånne jeg også 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Skrapinga er ikke så vanskelig som det kan se ut. Begynte med én rett strek, også er resten gjort på frihånd med den nye fire-tanna skraperen. Så lenge fiberretningen er bra går det veldig kjapt på treet. Hornet tar lengre tid. Det går litt over en time effektiv jobbing på hvert hornlaminat, vil jeg tro.

Novotny blir nok ikke rik av å lage hornbuer nei. Hvordan Grozer får det til, for omtrent halve summen, er ikke godt å si. Det kan ikke gå med norsk lønnsnivå, i alle fall.

Christian - det høres ut som en glimrende idé :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

Han tar forresten nesten like mye for glassbuene sine òg.. Kanskje der penga triller...
Hvorfor har du gått over til en mindre tannskrape? Er det lettere å styre den kontra en bred?
Jeg fikk tak i horn fra villsau, ursau osv...husker ikke hva de kalte skapningen. Så litt skummel ut... :lol: De er kanskje 45 cm lange. Hvor lange er hornlaminatene på tyrker`n?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jo, den gir både bedre resultat og er kjappere å bruke. Fordelen er stort sett at det er enklere å file riktig avstand mellom tennene. Når man skal skrape hornene er det også kjappere med fire tenner som biter skikkelig med hardt press, enn 20 som ikke får nok press.

Hornlaminatene på tyrkeren er omtrent 40cm lange. Men jeg ville ikke brukt sau på en tyrker :P Sauehorn ble brukt på amerikanske hornbuer, f.eks.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

Jeg tenkte egentlig på en mer moderat profil, ja. For jeg regner med at sauehorna ikke tåler så vanvittig komp som bøffel!? Eller tar jeg feil? For å være helt ærlig, tipper jeg at sauehorna aldri kommer på noen bue :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Apropo hornlam: Er de horlaminatene til Dick no tess eller er det bare highland som gjelder? Mener jeg husker no negativ omtale av dick et sted.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Dette blir spennende 8) Tidkrevende håndtverk..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hvor mye sauehornene tåler er nok avhengig av hvor mye man må damb-bøye de for å klistre de til buen. Har ikke hørt om noen styrkeforskjell - og det finnes jo mange typer sau.

Det har blitt sagt mye stygt om hornplatene til Dick. Nå selges de ikke lengre som laminater for hornbuer, og Dick har tatt inn hele vannbøffelhorn i stedet. Det er Highland Horn som anbefales av de fleste på atarn.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar