Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Du kan jo lage ei bue til noen.... (haha--- seinkvelds-humor...)

Men hvorfor har du gått til anskaffelse av rullator-bue? Du er da yngre enn meg..?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

:lol:

Compound er gøy 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

åssn rulator har du kjøpt da?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

En sånn grønn :lol:

Hoyt Alphamax 35" 60-70#

Forbausende artig å skyte med :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av bueeirik »

compound Ivar? :( har du synket så dypt? :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Sikkert morro, tviler ikke.... Eller jo. Jeg tviler litt.. Men et eller anna bruksfelt har den sikkert. Kunne vært morro å se hva den er i stand til med brynjebrytende tung pil.

Men jeg tipper jeg veit hvorfor du vil ha rullator.. Du vil ha noe som kan konkurrere med deg i lengdeskyting :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tror den er en fin krigsbue-simulator :) Vet ikke helt hvordan den takler 1/2" skaft, men det er vel ikke noe i veien for å prøve, vil jeg tro.

Kjøpte den fordi jeg fikk prøve en compound og syntes det var kult :twisted: (også er det så vanskelig å lage en compound selv :wink: )
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av bueeirik »

men nå som du har fått compound trenger du vel ikke den nye barlindbuen din vel? :lol: da kan du vel like så godt gi den til meg? :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nilstor »

Kviljo skrev:Tror den er en fin krigsbue-simulator Vet ikke helt hvordan den takler 1/2" skaft, men det er vel ikke noe i veien for å prøve, vil jeg tro.
Spørs hvor relevant det blir, da. Hjulbuene*) (NB! NB! Av respekt for mine venner som er henfallne til slikt utstyr - jeg har faktisk noen slike også - har jeg ikke skrevet noe om støttehjul, nødt til å bruke talje for å spenne buen, etc. etc!) har en helt annen F/D-kurve enn krigsbuene. På krigsbuene får pilen strengens fulle trykk så snart du har sluppet, mens hjulbuene gir pilen en jevn akselerasjon fra fullt trekk til det punktet hvor buen har sin høyeste dravekt. Og hittil ikke ett ord nevnt om asymmetriske kammer og det som verre er. Dessuten, de fleste hjulbuer er vel mer eller mindre senterskutt, i sterk motsetning til krigsbuer ...

MEN; jeg regner med at Kviljo ikke lar seg skremme av disse ord, og det hadde faktisk vært interessant å se en sammenliknende test!Så, fram med kronograf og spinemåler, Kviljo!

(Her burde jeg kanskje nevne at mine venner med hjulbuer bruker omtrent like lang tid på å skru fast ting som har løsnet som de bruker på skyte, men jeg skal la det være!)

*) Jeg regner med at eventuelle bilmekanikerer blant oss skjønner hva jeg mener ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Grauten »

Er ingen bilmekaniker Nilstor, men skjønner meget godt hva du sikter til.
Jeg er selv eier av (for tiden bare 1stk) slik en inrettning, og det som tar
bort mye av tiden, er den evinnelige finjusteringen og skruingen.
Rullatorbue er morsomt å skyte med :oops: , men den har sine klare
begrensninger. Det er ikke den jeg griper for å skyte for moro skyld. :?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

På avstand vil den funke fint som en krigsbuesimulator. På kort hold, før pila har fått stabilisert seg, kan det muligens være forskjeller ute og går, dog. Tror den skulle tilsvare en 130#++ langbue.


Begynte på en ny tyrker i kveld. 5-delt med bjørk i lemmene og bøk i grepet. Sikter mot full reflex og 40-60 pund. Treffer nok ikke, hehe.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Om den tilsvarer en 130#++ langbue, må det vel være morro å se hva en 130# rullator kan få til... :roll:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kjenner en som hadde en gammel 120# compound. Den skaut visst igjennom en rundballe (høy)!


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av KEn »

Nilstor,
Compoundbuen akselererer riktig nok pila jevnt. Men den maksimale akselerasjonen er akkurat like stor (eller marginalt større) som på en annen bue med samme dravekt.
Det er heller ingen problemer å lage en vanlig pilhylle på den om du vil ha paradox.

Det er vanlig om en vil skyte med fingrene, noe som er vanlig ved jakt, og ellers. Det er jo 1000ggr lettvintere, en bruker da plunger som på en recurve. Fingerskyting med drop-resten vil ikke fungere veldig bra. Du mister jo 1"-2" drag på den om du bruker fingrene så det er kanskje ikke så dumt heller.

F/D kurve for AlphaMax
Bilde

Og noen test data, buen din Kviljo leverer nok endel over dette da den har større dralengde
Bilde

Fra en energibetraktning (buen leverer ca 93J til 540grs pila) vil du få ca 170fps på ei 1100grs pil, som vel er "krigspil"? Det tilsvarer en godt laget langbue på 95-100#, ikke noe 140 herigården..
Jeg skjøt 1300 grs piler med min, buen blir helt utrolig stille, stillere enn en langbue. Og 1300grs karbonpiler i 160fps, med 800grs i de fremste 4"... da snakker du inntrenging.
Mye av grunnen til at den setter pilene så dypt i f.eks. matta mi, er at pilen flyr utrolig mye renere enn fra en langbue - stor innvirkning på det korte holdet, samt glattere og tynnere.

Nå Kviljo ( jeg har vært på Kviljo) tar du et barberblad og fluoriserende spraylakk... flår av fjærene av ei FMJ pil, lakker den og skyter den medvinds på langs av jorde ditt - for lengde! Pila finner du med ei stor lommelykt eller billysene. Rapporter. (Du burde kunne skyte bortimot 600m med de pilene :roll: med en flytid på ca 10 sek.)

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Se det :)

130# var visst en overdrivelse, men om den gir 170 fps på ei 1100 grain pil, vil jeg heller si det tilsvarer en godt lagd 110# langbue. Man kan vel ikke forvente mer enn 170 fps med 10 grain/pund på en vanlig langbue?

Må definitivt teste den som flightbue, men det er så smale teiger her at man må over ørten^18 piggtrådgjerder for å hente pilene, så det spørs om det får vente til det dukker opp en god lengdeskytingsbane. Kunne vært artig å teste den med noen skikkelige trepiler også.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar