Hornbueseminar - rapport

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av nidrinr »

Det er lov å være stolt etter å ha laga en slik.. 8)
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Jorarn »

Gratulerer Lars, flott bue og glimraindes nybrottsarbeid (noen hundre år gammalt nybrotsarbeid, men like vel :-))
Stian, Ikke no problem å finne rett svar på saker og ting, bare man leser den rette litteraturen :-)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av nilstor »

Gratulerer, mektig flott bue! Den der må skytes med tommelgrep!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

takkogakktakk!
Ivar, et lite tillegg til det med mot/med-bøy. Bildet etter skytinga er tatt en stund etter. Kan være den fulgte strenga noe mer rett etter nedstrenging. Mener jeg har lest noe sted at de kryper noe tilbake i timer/dager etter nedspenning.

Griffin, "hullet" kom av at det viste seg at det ene hornet svingte så mye at det forsvant ut av buebeinet. Leste noe som fikk meg til å tro det kunne funke likevel, så jeg bare kutta det og limte to deler på kjernen med et lite mellomrom. Og så felte jeg inn en smal bit butt i butt etterpå. Noen sier det kan holde, andre at en sånn bue kommer til å ryke, og det kan godt være. Bestemte meg for å gjennomføre for å lære prosessen i praksis. Å forsøke å dampe det sidelengs tror jeg ikke ville fungert, ville bare gitt en vridd bue når det krøyp tilbake til opprinnlig form.

Hvis du så kjernen med horn tidlig, så var sikkert kjernen mye tykkere enn det var meningen den skulle bli. Det sies det er en fordel å jobbe med en tykk stabil kjerne til å begynne med, lime på hornet, og så jobbe kjernen ned til passe tykkelse før senelaget blir lagt på.

Nilstor, er ikke så sikker på at den må skytes med tommelring. Etter det jeg kan finne ut er det ikke funnet ringer i Ungarn, og ikke i Russland, før mongolene på 1200-tallet. Buen min er løst basert på et finn fra Kauksus rubndtr 700-tall tror jeg det var. (Og dessuten får jeg det ikke til!)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar