Hornbueseminar - rapport

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Oddbjørn »

Kan du ikke tepelike litt raskere? Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Neiiii!!!!!!!!!
(tør ikke)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

oioioi - dette ser bra ut. Nå trenger vi snart trommevirvelen.

Veldig coolt med bilder! (dette er jo atarn-materiale, Lars?)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Reparere, Samlemotere, -Tepelikere!

En bekymret utseende person samler mot. Tåler den å bøyes?
Sannhetens øyeblikk 1.
Tør -tør ikke - tør.....

Bilde

Ok - vi vrenger!, mener bøyer!

Bilde

Puhhh!!! Jaggu holdt den første bøy :D :D
Så langt så godt!
Men den skal enda bøyes mye lengere :shock: Først strenges helt opp. Og så spennes :mrgreen:
Satser på at det kan skje på treninga tirsdag. Nå skal den iallefall ligge oppspent på tepelikene i natt.

Bilde

Vet ikke med atarn, Ivar, allt jeg har gjort står der. Kanskje om den skyter?
Eller brekker på en måte noe kan læres av?
Og fortsatt:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Dette er jo såpass interessant at jeg syntes du skulle legge det ut på atarn også. Om ikke annet så hadde garentert flere der hatt glede av å se bildene. - så får du sikkert noen kvalifiserte tilbakemeldinger også.

Las i boka til Adam i dag, og kom over en setning der han nevnte en slik skjøt som du har. Han mente at disse alltid ville gi seg etter en stund om de var plassert i områder som bøyde... Tipper du holder det under nøye kontroll. Sikkert lurt, så er det jo eventuelt bare å bytte ut det ene hornet istede for å lage hele buen på ny.

Men dette ser jo veldig lovende ut. Du har i alle fall god tolmodighet, hehe. Vet ikke om jeg klarer å ta det så rolig når jeg skal spenne opp min. - men du sitter jo ute og gjør dette. Skal man ikke varme buen ganske mye før man spenner den opp for første gang?

Gav den noen lyder fra seg, forresten?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Ingen lyder, annet enn knirk fra surringer, nei.
Men jeg regner ikke med at dette er noen bue for evigheten, for å si det sånn. Så en post fra Adam (tror jeg) på atarn, der han sa noe som at han uansett regna en sånn bue som "broken". Men denne buen er en læreerfaring, og det er dårlig med alternativer: du spenner opp og tar konsekvensene. Eller så lar du være, og hvor er du da?
Ang. varming. Kan ikke huske å ha sett noe spesifikt, men ut fra sunn fornuft om at kaldt=sprøtt, så ga jeg den en omgang med hårtørrer mot hornsida før jeg gikk ut. (og var kjapp) :)
Men det hadde jo vært fryktens gøy om den ihverfall holdt et par-tre piler på fullt trekk. Og at jeg fikk målt den på @28 så noen fikk premien :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Stenga opp på tirsdag, og den tålte det også. :D (Enda med rinlig høy strenghøyde!)
Lot være å trekke og skyte den, siden tilleren viste seg å være såpass ujevn. Trenger nok minst et par omganger med sikling på beinet til venstre (nederbeinet) først. De gode nyhetene var at det ikke virka som det var noe skeivhet sideveis, og at den bøyer forholdsvis jevnt på høyrebeinet. Venstrebeinet er vel litt for stivt sånn ca midt på, og kanskje ut mot den ytre surringen, eller?

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Kviljo »

Woha! :D Mektig kult! Hvilket lem er det som har skjøten? Den ser jo ut til å bøye veldig jevnt, om man ser hver side for seg selv. Noe avhengig av hvordan du vil at den skal bøye, ville jeg brukt en rett flate til å holde mot buksiden og sjekke avstanden mellom den rette flaten og buken. Da får man justert tilleren langt mer nøyaktig enn om man bare ser den på tilleren. Å la den bøye sirkelrundt mens den er oppstrenget må vel være en god plan, så bøyer den mer innerst når den spennes. Da lagrer den mer energi, samtidig som de visstnok skal bli mer stabile også.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Oddbjørn »

Se det ja, nå blir det utrygt for elgene på Sørlandet. Dette ser jo veldig fint ut. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Moen »

Hey... Tøft! Kjenner helt opp til hedning-mark at jeg hadde blitt lei meg hvis denne ryker :?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Blir spennende nå ja. Desverre(?!) todagers stevne i helga, (Kristiansand Open) må hjelpe med opp og nedrigg også, så jeg er litt usikker på om jeg får sikla ferdig til tirsdag, men.
Gidder ikke forhaste meg no på slutten.

Ivar: Lemmet med skjøten er det til høyre, som bøyer mest. Ser du nøye etter så ser du en liten prikk på veggen, omtrent over midten av buebeinet. Litt innforbi, mot håndtaket begynner ytterkant av en surring. Skjøten er under den. Dekka først skjøten med en senesurring rundt buebeinet, så steinbitskinnet, og utenpå der igjen en lintrådsurring. Det ser ut som området med skjøten er litt flatere i bøyen enn området rundt. Syns det virker lovende. Det er planlagt, lot hornet være en anelse tykkere der. Takk for tips om tiller.

Er det forresten noen som har noen biter (veldig) god lønn å selge meg til byggenr. 2? Trenger ikke være lange bitene, 2 stk, ca 70x5x1cm bør holde. Men de må som sagt være bra. Helst følge en årring, eller kunne bearbeides til å gjøre det. Eventuelt stående årring? Hva tror dere om ask? Har brukt bjerk (stående, litt skrå) i denne. Er det bedere enn ask?
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av nidrinr »

Har prima lønn, ask, alm, nevn hva du vil du gjerne kan få til prosjekter som dette :)
Kanskje det ville være morro å prøve syrin??
Mektig tøff bue!

8)
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har lest at ask, alm, eik og andre ringporøse treslag ikke er egnet som kjerne i hornbuer, noe med for dårlig limheft til hornet.
Og vanskelige å lage jamne riller på. De kan derimot brukes som ører.
Lønn og bjerk er diffusporøse og er begge brukt som kjerne, men det finnes mange sorter. Hardt og tungt skal være best.
Syrin er jeg usikker på hvilken kategori den tilhører, kanskje en egen; korketrekker!

Godt jobba med buen uansett! Riktig å bruke god tid nå. Synes begge sider ser veldig bra ut, men den venstre er litt sterkere.
Hvordan ser buen ut med riktig strengehøyde? Det nederste benet bør vel være en tanke stivere.

Karpowicz skriver i boka si om å justere tiller med varme, og å være forsiktig med å skrape bort horn.
Vistnok enklere og ombestemme seg med den ene metoden.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3100
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av nidrinr »

Aner ikke om syrin er diffus-porøs, men den er i alle fall steinhard og tung som fy. Bøk?
Ellers er det sikkert like greit å bruke det man veit funker, å gå for lønn :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1864
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbueseminar - rapport

Legg inn av Lurz »

Takk for innspill folkens! Da var stevnet slutt (og, nei, ikke spør!) , tilbake til buebygg.

Har lest atarn så øyet er blitt stort og vått, og har vel kommet til at det står mellom lønn og bjerk når det gjelder tre til kjerne. I den rekkefølgen. Har mer av den bjerka jeg brukte, og den har jo holdt så langt. Og det er mange slags lønn, og ingen sier noe om noen av de som vokser hertilands. Men det er vel bare å prøve. Sender deg en pm Nidrinr

Sturlabuer, strengehøyden er nok ikke så veldig mye for høy, men noe. Skal se om jeg får ordna nytt bilde etterhvert.

Og det virker som det kan være vansklig å lime på plass hornspona igjen ja :D Men jeg har ikke helt forstått det der med å justere med varme. Er teorien å varme opp mens du bøyer, for at senelaget skal strekke seg og bli litt svakere?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar